Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa : opas päiväkoti Vehmiksen varhaiskasvattajille lapsen empaattisesta kohtaamisesta
Koskinen, Sanna; Lindroth, Arja; Nikulainen, Mirka (2021)
Koskinen, Sanna
Lindroth, Arja
Nikulainen, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517781
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli lapsen empaattinen kohtaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy empaattisen kohtaamisen keinoin. Toimeksiantajana toimi Asikkalan kunnan päiväkoti Vehmis. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea varhaiskasvattajien yhtenäistä toimintatapaa lapsen empaattisessa kohtaamisessa päiväkodin arjessa. Opas toimii työntekijöiden työvälineenä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä varhaiskasvattajille selkeät ohjeet lapsen empaattiseen kohtaamiseen päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tietoperustaan kerättiin tietoa empatiasta ja kiusaamisesta monipuolisesti kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Opas koottiin tietoperustaan ja lähteisiin perustuen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Opas lapsen empaattiseen kohtaamiseen – kiusaamisen ennaltaehkäisyyn”. Opinnäytetyöhön valikoitui empatia kiusaamisen ennaltaehkäisyn menetelmäksi. Empaattisen kohtaamisen kautta pyritään ennaltaehkäisemään mahdollista kiusaamista eri muodoissa varhaiskasvatuksessa.
Jatkokehitysideana voisi kiusaamisen eri muotoja sekä ennaltaehkäisyn menetelmiä tutkia laajemmin varhaiskasvatuksessa. The subject of the thesis was child´s emphatic encounter and preventing bullying by empathic encounter. The thesis was executed as a commission from the Vehmis kindergarten operating in the municipality of Asikkala.
The objective of the thesis was to support the unified approach of early childhoods educators in the daily life of the kindergarten. The objective was to make clear instructions about empathic encounter for people working among children.
As a result, “a Guide for employees about child’s empathic encounter – Prevention of bullying” in early childhood education was made for the kindergarten´s employees. The knowledge base for bullying and empathy was gathered from a wide range of literature and studies. The guide was compiled based on these sources. Empathy was selected as means of preventing bullying. The aim was to prevent various forms of bullying in early childhood education by empathy and empathic encounters. As a further development idea, different forms of bullying and methods of prevention should be studied more extensively in early childhood education.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Opas lapsen empaattiseen kohtaamiseen – kiusaamisen ennaltaehkäisyyn”. Opinnäytetyöhön valikoitui empatia kiusaamisen ennaltaehkäisyn menetelmäksi. Empaattisen kohtaamisen kautta pyritään ennaltaehkäisemään mahdollista kiusaamista eri muodoissa varhaiskasvatuksessa.
Jatkokehitysideana voisi kiusaamisen eri muotoja sekä ennaltaehkäisyn menetelmiä tutkia laajemmin varhaiskasvatuksessa.
The objective of the thesis was to support the unified approach of early childhoods educators in the daily life of the kindergarten. The objective was to make clear instructions about empathic encounter for people working among children.
As a result, “a Guide for employees about child’s empathic encounter – Prevention of bullying” in early childhood education was made for the kindergarten´s employees. The knowledge base for bullying and empathy was gathered from a wide range of literature and studies. The guide was compiled based on these sources. Empathy was selected as means of preventing bullying. The aim was to prevent various forms of bullying in early childhood education by empathy and empathic encounters. As a further development idea, different forms of bullying and methods of prevention should be studied more extensively in early childhood education.