Ruoan verkkokaupan asiakaspersoonat : case: Lappeenrannan Prisman ruoan verkkokauppa
Martikainen, Iiris (2021)
Martikainen, Iiris
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517775
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Lappeenrannan Prisman ruoan verkkokaupan asiakkaita. Työssä selvitettiin, millaisia kyseisen ruoan verkkokaupan asiakkaat ovat. Tutkimuksen tuloksena syntyi asiakaspersoonat.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana käytettiin case-tutkimusta ja monimenetelmällisyyttä. Aineistona työssä hyödynnettiin primääri- ja sekundääridataa, joista primääridata kerättiin kyselyn avulla ja sekundääridata yrityksen olemassa olevasta asiakasdatasta. Olemassa olevasta asiakasdatasta luotiin 5 asiakasprofiilia, jotka perustuivat pääasiassa asiakkaiden perustietojen pohjalle ja kuvasti hyvin sen hetkistä tilannetta. Näitä profiileja rikastettiin kyselyn vastauksilla ja näin ollen luotiin asiakaspersoonat asiakaspersoonamallia hyödyntäen.
Tyypillisesti naiset hyödyntävät ruoan verkkokauppaa miehiä enemmän ja noutavat useammin ostokset kuin tilaavat ne kotiin toimitettuina. Verkkokaupan asiakkailla oli samankaltaisia syitä käyttää verkkokauppaa. Asiakaspersoonia luotiin kyselyn ja datan tietojen perusteella 5 kappaletta.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana käytettiin case-tutkimusta ja monimenetelmällisyyttä. Aineistona työssä hyödynnettiin primääri- ja sekundääridataa, joista primääridata kerättiin kyselyn avulla ja sekundääridata yrityksen olemassa olevasta asiakasdatasta. Olemassa olevasta asiakasdatasta luotiin 5 asiakasprofiilia, jotka perustuivat pääasiassa asiakkaiden perustietojen pohjalle ja kuvasti hyvin sen hetkistä tilannetta. Näitä profiileja rikastettiin kyselyn vastauksilla ja näin ollen luotiin asiakaspersoonat asiakaspersoonamallia hyödyntäen.
Tyypillisesti naiset hyödyntävät ruoan verkkokauppaa miehiä enemmän ja noutavat useammin ostokset kuin tilaavat ne kotiin toimitettuina. Verkkokaupan asiakkailla oli samankaltaisia syitä käyttää verkkokauppaa. Asiakaspersoonia luotiin kyselyn ja datan tietojen perusteella 5 kappaletta.