Visuaalisuuden ja mielikuvien vaikutus markkinoinnissa : graafinen ohjeisto sosiaalisen median viestintään
Pekkola, Linda (2021)
Pekkola, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021071716812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021071716812
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin yhtenäinen visuaalinen strategia oppimisympäristö Learning Labin sosiaalisen median kanaviin. Tarkoituksena oli tarkastella visuaalisuuden, värien ja mielikuvien merkitystä markkinoinnissa. Visuaalinen strategia toteutettiin luomalla graafinen ohjeisto ja valmiita Instagram -päivityspohjia, joiden avulla viestintä olisi yhtenäistä ja selkeää. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli ensimmäiseksi saada toimeksiantajan projekteille lisää näkyvyyttä ja sitä kautta saada mukaan lisää opiskelijoita. Toiseksi tavoitteena oli helpottaa sosiaalisen median viestintää valmentajien arjessa ja rohkaista opiskelijoita ottamaan haltuun sosiaalisen median osia projektien aikana.
Teoriaosuudessa selvitettiin, miksi yrityksen sosiaalisen median kanavien visuaalisuuteen olisi tärkeää panostaa ja kuinka värit ja mielikuvat vaikuttavat ihmisiin. Näihin aiheisiin perehdyttiin graafisen suunnittelun, värien merkityksen, mielikuvamarkkinoinnin ja tarinallistamisen kautta.
Toiminnallisessa osassa syvennyttiin graafisen ohjeiston luomisprosessiin ja toteutukseen. Ensin kartoitettiin yrityksen identiteettiä ja lähtökohtia projektin alussa. Näiden jälkeen avattiin visuaalisia ja teknisiä valintoja graafisen ohjeiston teossa. Lopussa käytiin läpi soveltavan tutkimuksen tuotoksena olleet graafinen ohjeisto ja päivityspohjat.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen visuaalinen ilme on oikein käytettynä arvokas ja paljon puhuva viestinnän väline. Toimeksiantajalta kerätyn palautteen perusteella voitiin todeta, että graafinen ohjeisto, sosiaalisen median kasvaneen käytön lisäksi, auttoi tarkastelemaan oppimisympäristön toimintaa kriittisemmin. Ohjeiston koettiin myös kasvattaneen ymmärrystä visuaalisuuden merkityksestä. Toisaalta voitiin myös todeta, että yhtenäisen visuaalisen strategian ylläpitäminen yrityksessä, jossa useat eri henkilöt ja opiskelijat ovat vastuussa viestinnästä, ei ole helppoa. Ohjeiston noudattaminen viestinnässä oli jäänyt vähäiseksi ja tästä johtuen työssä ei ollut esittää konkreettisia lukuja graafisen ohjeiston toimivuudesta. Tulevaisuudessa yhtenäisen visuaalisen ilmeen ylläpitäminen sosiaalisen median kanavissa olisi tehokkaampaa, jos tehtävään asetettaisiin vain yksi vastuuhenkilö.
Teoriaosuudessa selvitettiin, miksi yrityksen sosiaalisen median kanavien visuaalisuuteen olisi tärkeää panostaa ja kuinka värit ja mielikuvat vaikuttavat ihmisiin. Näihin aiheisiin perehdyttiin graafisen suunnittelun, värien merkityksen, mielikuvamarkkinoinnin ja tarinallistamisen kautta.
Toiminnallisessa osassa syvennyttiin graafisen ohjeiston luomisprosessiin ja toteutukseen. Ensin kartoitettiin yrityksen identiteettiä ja lähtökohtia projektin alussa. Näiden jälkeen avattiin visuaalisia ja teknisiä valintoja graafisen ohjeiston teossa. Lopussa käytiin läpi soveltavan tutkimuksen tuotoksena olleet graafinen ohjeisto ja päivityspohjat.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen visuaalinen ilme on oikein käytettynä arvokas ja paljon puhuva viestinnän väline. Toimeksiantajalta kerätyn palautteen perusteella voitiin todeta, että graafinen ohjeisto, sosiaalisen median kasvaneen käytön lisäksi, auttoi tarkastelemaan oppimisympäristön toimintaa kriittisemmin. Ohjeiston koettiin myös kasvattaneen ymmärrystä visuaalisuuden merkityksestä. Toisaalta voitiin myös todeta, että yhtenäisen visuaalisen strategian ylläpitäminen yrityksessä, jossa useat eri henkilöt ja opiskelijat ovat vastuussa viestinnästä, ei ole helppoa. Ohjeiston noudattaminen viestinnässä oli jäänyt vähäiseksi ja tästä johtuen työssä ei ollut esittää konkreettisia lukuja graafisen ohjeiston toimivuudesta. Tulevaisuudessa yhtenäisen visuaalisen ilmeen ylläpitäminen sosiaalisen median kanavissa olisi tehokkaampaa, jos tehtävään asetettaisiin vain yksi vastuuhenkilö.