Verkkokauppojen käytettävyysanalyysi
Jonni, Leppänen (2021)
Jonni, Leppänen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070216742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070216742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli jyväskyläläinen digitoimisto Preoni Oy. Tutkimukselle syntyi tarve, kun Preoni halusi kartoittaa hyvien verkkokauppojen ominaisuuksia. Tavoitteena oli analysoida verkkokauppojen käytettävyyttä ja selvittää, mitkä ovat hyvän verkkokaupan ominaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen perustein. Tutkimusta varten kerätiin luotettavaa aineistoa, jota analysoitiin ja jonka pohjalta verkkokauppojen ominaisuuksia kerättiin. Näihin kuuluivat raportit, tieteelliset artikkelit, kirjat, aiemmat tutkimukset ja aineisot.
Tutkimuksen tuloksena kerätyistä ominaisuuksista muodostettaisiin tarkistuslista, jota toimeksiantaja voi käyttää asiakkaidensa verkkokauppojen analyysissä ja kehityksessä. Tutkimuksen yhteydessä selvisi, että käytettävyydestä on tehty useita määritelmiä ja tutkimuksia. Näiden määritelmien perusteella suoritettu laadun tutkimus sekä laadullinen aineisto verkkokaupan ominaisuuksista paljasti, että hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin kuuluvat ne ominaisuudet mitkä helpottavat asiakkaan kykyä tehdä ostoksia nopeasti ja vaivattomasti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen perustein. Tutkimusta varten kerätiin luotettavaa aineistoa, jota analysoitiin ja jonka pohjalta verkkokauppojen ominaisuuksia kerättiin. Näihin kuuluivat raportit, tieteelliset artikkelit, kirjat, aiemmat tutkimukset ja aineisot.
Tutkimuksen tuloksena kerätyistä ominaisuuksista muodostettaisiin tarkistuslista, jota toimeksiantaja voi käyttää asiakkaidensa verkkokauppojen analyysissä ja kehityksessä. Tutkimuksen yhteydessä selvisi, että käytettävyydestä on tehty useita määritelmiä ja tutkimuksia. Näiden määritelmien perusteella suoritettu laadun tutkimus sekä laadullinen aineisto verkkokaupan ominaisuuksista paljasti, että hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin kuuluvat ne ominaisuudet mitkä helpottavat asiakkaan kykyä tehdä ostoksia nopeasti ja vaivattomasti.