Sähköpostimarkkinointi B2B-yrityksen uusasiakashankinnassa
Elo, Oona (2021)
Elo, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062916715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062916715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sähköpostimarkkinoinnin mahdollisuuksia sekä uutiskirjeiden tehokkuutta yritysten uusasiakashankinnassa. Opinnäytetyö sisältää toimeksiantajalle tehdyn kehitystyön, jonka tarkoituksena on löytää yritykselle uusia asiakkaita uutiskirjeiden avulla toteutetun uusasiakashankinnan avulla. Uusasiakashankinnan pääsääntöisenä tehtävänä on kasvattaa yrityksen nykyistä asiakasmäärää ja markkinoida yrityksen monipuolisia toimintoja uusille yrityksille. Toimeksiantaja yrityksenä tässä opinnäytetyössä on pääkaupunkiseudulla toimiva kuvausstudio, jonka pääasiakasryhmänä ovat suomalaiset vaatteita ja asusteita myyvät yritykset sekä alan verkkokauppiaat.
Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin kehitystyön aikana saatua analytiikkaa ja aiheeseen liittyvää laajaa kirjallisuutta. Kirjalliset lähteet opinnäytetyön tueksi valittiin kehittämistyössä käytyjen eri aihepiirien mukaan, liittyen digitaaliseen B2B-markkinointiin, ennen kaikkea sähköpostimarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan näkökulmasta. Kehitystyö alkoi uusien kontaktien etsimisellä, jonka jälkeen viestit suunniteltiin ja lähetettiin kymmenen viikon kestoisena uutiskirjesarjana. Kaikki uutiskirjeet lähetettiin sekä uudelle että vanhalle postituslistalle, jonka jälkeen tuloksia analysoitiin välivaiheittain. Kun kaikki kymmenen uutiskirjettä oli lähetetty, tulokset tutkittiin kokonaisvaltaisesti ja muodostettiin niistä johtopäätökset.
Kehitystyön avulla saatiin todistettavia tuloksia itse toteutetun postituslistan eduista verrattuna valmiina hankittuun postituslistaan. Sekä uutiskirjeiden avaus- että klikkausasteet pysyivät koko uutiskirjesarjan aikana suurempana uuden postituslistan tuloksissa. Lisäksi kehitystyön avulla saatiin merkittävää näyttöä uutiskirjeiden olennaisimmista tekijöistä sähköpostimarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Uutiskirjesarjan tulokset osoittivat, että suurin osa kaikista vastaanottajista oli eniten kiinnostuneita viestin kuvien sisältämistä linkeistä ja hinnastosta. Lisäksi viestien avaus nopeuksista voitiin havaita onnistuneet viestien lähetysajat, jotka perustuivat työssä normaalin päivätyön rytmiin. Kehitystyön aikana saadut tulokset ovat merkittäviä, sillä niiden avulla tulevaisuuden markkinointi voidaan optimoida entistä paremmin.
Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin kehitystyön aikana saatua analytiikkaa ja aiheeseen liittyvää laajaa kirjallisuutta. Kirjalliset lähteet opinnäytetyön tueksi valittiin kehittämistyössä käytyjen eri aihepiirien mukaan, liittyen digitaaliseen B2B-markkinointiin, ennen kaikkea sähköpostimarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan näkökulmasta. Kehitystyö alkoi uusien kontaktien etsimisellä, jonka jälkeen viestit suunniteltiin ja lähetettiin kymmenen viikon kestoisena uutiskirjesarjana. Kaikki uutiskirjeet lähetettiin sekä uudelle että vanhalle postituslistalle, jonka jälkeen tuloksia analysoitiin välivaiheittain. Kun kaikki kymmenen uutiskirjettä oli lähetetty, tulokset tutkittiin kokonaisvaltaisesti ja muodostettiin niistä johtopäätökset.
Kehitystyön avulla saatiin todistettavia tuloksia itse toteutetun postituslistan eduista verrattuna valmiina hankittuun postituslistaan. Sekä uutiskirjeiden avaus- että klikkausasteet pysyivät koko uutiskirjesarjan aikana suurempana uuden postituslistan tuloksissa. Lisäksi kehitystyön avulla saatiin merkittävää näyttöä uutiskirjeiden olennaisimmista tekijöistä sähköpostimarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Uutiskirjesarjan tulokset osoittivat, että suurin osa kaikista vastaanottajista oli eniten kiinnostuneita viestin kuvien sisältämistä linkeistä ja hinnastosta. Lisäksi viestien avaus nopeuksista voitiin havaita onnistuneet viestien lähetysajat, jotka perustuivat työssä normaalin päivätyön rytmiin. Kehitystyön aikana saadut tulokset ovat merkittäviä, sillä niiden avulla tulevaisuuden markkinointi voidaan optimoida entistä paremmin.