Chatbottien vertailu Myynnin ja Markkinoinnin Ammattilaisille
Kivilahti, Sanni (2021)
Kivilahti, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062916711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062916711
Tiivistelmä
Robotiikasta on nykypäivänä muodostunut osa modernia, digitalisaatiota hyödyntävää yhteiskuntaa. Asiakaspalvelu automatisoituu huimaa vauhtia ja chatbotit yleistyvät yrityksien verkkosivuilla. Jotta yritykset pysyvät kilpailukykyisinä, täytyy asiakaspalvelun olla nopeaa ja vaivatonta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka robotismia voidaan hyödyntää asiakaspalvelussa ja tarkemmin chatboteissa. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla neljän eri chatbotin ominaisuuksia keskenään. Opinnäytetyön toimeksiantajana on MMA, eli Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, ja vertailun tavoitteena on selvittää, olisiko jokin chatbot monipuolisempi ja MMA:n tarpeita paremmin palveleva, kuin heidän nykyinen, Leadoon tarjoama chatbot. Kilpailu chatbottien kesken on kovaa ja samat ominaisuudet toistuvat monien palveluntarjoajien chatboteissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen on kerätty internetistä, kirjallisesta lähteestä ja oppaasta. Tutkimus toteutetaan vertailututkimuksena ja siihen tarvittavat tiedot on kerätty kyseisten palveluntarjoajien nettisivuilta ja osaksi myös haastattelemalla yritysten markkinointijohtajia. Kaikista chatboteista ei ollut yhtä paljoa tietoa saatavilla, mutta tutkimus saatiin silti toteutettua hyvin.
Vertailututkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kaikilla neljällä chatbotilla on paljon samoja ominaisuuksia ja suurimmat erot liittyvät chatbottien suunnitteluun, chatbot-kokonaisuuksiin sekä datan keräämiseen ja analysointiin. Jokaisen chatbotin tavoiteena on tehostaa ja automatisoida verkkosivun asiakaspalvelua sekä tarjota ympärivuorokautista ja nopeaa palvelua. Kaiken kaikkiaan toimeksiantaja on tehnyt hyvän valinnan, kun on valinnut Leadoon chatbotin. Se on monipuolinen ja sopii toimeksiantajan tarpeisiin hyvin. Vertailussa edukseen erottui myös Finnchatin tarjoama chatbot.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka robotismia voidaan hyödyntää asiakaspalvelussa ja tarkemmin chatboteissa. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla neljän eri chatbotin ominaisuuksia keskenään. Opinnäytetyön toimeksiantajana on MMA, eli Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, ja vertailun tavoitteena on selvittää, olisiko jokin chatbot monipuolisempi ja MMA:n tarpeita paremmin palveleva, kuin heidän nykyinen, Leadoon tarjoama chatbot. Kilpailu chatbottien kesken on kovaa ja samat ominaisuudet toistuvat monien palveluntarjoajien chatboteissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen on kerätty internetistä, kirjallisesta lähteestä ja oppaasta. Tutkimus toteutetaan vertailututkimuksena ja siihen tarvittavat tiedot on kerätty kyseisten palveluntarjoajien nettisivuilta ja osaksi myös haastattelemalla yritysten markkinointijohtajia. Kaikista chatboteista ei ollut yhtä paljoa tietoa saatavilla, mutta tutkimus saatiin silti toteutettua hyvin.
Vertailututkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kaikilla neljällä chatbotilla on paljon samoja ominaisuuksia ja suurimmat erot liittyvät chatbottien suunnitteluun, chatbot-kokonaisuuksiin sekä datan keräämiseen ja analysointiin. Jokaisen chatbotin tavoiteena on tehostaa ja automatisoida verkkosivun asiakaspalvelua sekä tarjota ympärivuorokautista ja nopeaa palvelua. Kaiken kaikkiaan toimeksiantaja on tehnyt hyvän valinnan, kun on valinnut Leadoon chatbotin. Se on monipuolinen ja sopii toimeksiantajan tarpeisiin hyvin. Vertailussa edukseen erottui myös Finnchatin tarjoama chatbot.