Flickor och adhd
Sjöblom, Eva (2021)
Sjöblom, Eva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062916710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062916710
Tiivistelmä
Först på 1990-talet började man uppmärksamma flickor med adhd, Attention Deficit Hy peractivity Disorder. Tidigare hade man ansett att det endast var en diagnos för pojkar. Flickor och pojkars symtom på adhd skiljer sig. Än i denna dag missar man flickornas adhd och de blir feldiagnostiserade och därmed får de också fel behandling. Många flickor hamnar inom psykiatrin och behandlas för ångest eller depression. Föräldrarna känner ofta till sina döttrars problem men de får inte gehör från skolan eller barnsjukvår den. Om flickorna inte får hjälp för sin adhd kan det på långsikt påverka deras vuxna liv. Med tidig identifiering och diagnostisering kan flickorna få hjälp, men först måste de som arbetar kring flickorna lära sig känna igen symtomen på adhd hos flickor. Arbetet an vände sig av Rosemarie Rizzo Parses omvårdnadsteori om mänsklig tillblivelse. Syftet med arbetet är att känna igen adhd hos flickor (6–18 år). Arbetet utfördes genom en kvalitativ litteraturstudie som omfattar elva internationella artiklar. Dessa har sökts systema tiskt upp på databaserna Cinahl, Pubmed och Academic Search Complete under tiden 5.9.2020-15.3-2021. Artiklarna handlar till mestadels om vilka risker adhd medför flickor med adhd i vuxen ålder. Resultaten visade att med identifiering av symtomen och tidiga hjälpinsatser kan riskerna minskas och flickorna växer upp till kvinnor med bra livskvalitén. Trots att medicinering ofta ingår i behandlingen så är stödinsatser och anpassning för flickan och hela familjen viktigt.