The impact of MBA study on the development of students' generic skills : students’ perceptions and employers’ needs
Mousa, Sadek (2021)
Mousa, Sadek
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062816698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062816698
Tiivistelmä
Assessing the value and the role of business education and specifically, MBA programs have been a frequent topic over the last three decades. MBA has been criticized for failing to prepare a well-equipped leader, and this caused to make a gap between the employers' needs from an MBA graduate and what indeed MBAs provide.
This study aimed to explore the effectiveness of an MBA program provided by Turku University of Applied Sciences (Turku UAS) and its impacts on graduate students' generic skills that are desirable by their employers.
Thus, the literature review will focus on highlighting the curriculum of Turku UAS MBA and its outcomes, then investigating the critiques and challenges of MBA programs in the existing theories and research. Finally, identifying the associated generic skills of MBA graduates as an outcome from studying the MBA program, and as expected from their employers.
This study applied qualitative methods design to address the value of an MBA program regarding the development of graduates' generic skills and compare it to their employers' expectations and MBA course outcomes at Turku UAS in Finland. The qualitative data through eight semi-structured theme interviews were conducted to understand in-depth the topic and explore in detail the outcomes of the Turku UAS MBA program and its impacts on students' generic skills.
The findings show that the MBA study enables the students to achieve considerable development in some important skills; these skills are respectively, communication, cross-cultural, critical thinking, teamwork, leadership, and managerial skills. Based on the results of this study, it can be concluded that the MBA has provided students and graduates with some important skills and helped them to improve these skills. However, these outcomes do not perfectly fit with employers' needs but achieved many of the desirable critical skills by MBA employers. Liiketoiminnan koulutuksen rooli ja merkitys, erityisesti MBA- ohjelmien, ovat olleet yleinen, jatkuva aihe viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana. MBA- ohjelmia on arvosteltu epäonnistumisista, sillä tulevat johtajat eivät ole olleet tarpeeksi kyvykkäitä. Tämä on aiheuttanut kuilun työnantajien odotusten sekä tarpeen ja MBA tutkintojen tarjoaman välillä.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittääTurun ammattikorkeakoulun tarjoamien MBA (Turku AMK) ohjelmien tehokkuutta ja niiden vaikutuksia jatko-opiskelijoiden yleisiin taitoihin, joita työnantajat toivovat.
Kirjallisuuskatsaus keskittyy Turun ammattikorkeakoulun MBA- koulutusten opetussuunnitelmiin ja niiden tavoitteisiin sekä ohjelmien haasteisiin olemassa olevien teorioiden ja tutkimusten näkökulmasta. Lisäksi tunnistetaan MBA- tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden yleisiä taitoja ja työnantajien odotuksia.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jolla pyrittiin selvittämään MBA- ohjelman merkitys valmistuneiden opiskelijoiden yleisten taitojen kehittymisessä verrattuna heidän työnantajiensa odotuksiin sekä MBA- kurssien osaamistavoitteisiin Turun ammattikorkeakoulussa. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna, johon osallistui kahdeksen Turun ammattkorkeakoulusta valmistunutta MBA- opiskelijaa ja koulutuksen edustajaa
Tulokset osoittavat, että MBA- koulutus antaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittyä tietyissä taidoissa, kuten viestintä, monikulttuurisuus, kriittinen ajattelu, ryhmätyöskentely, johtajuus ja johtamistaidot. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että MBA- ohjelma on tarjonnut opiskelijoille ja tutkinnon suorittaneille tärkeitä taitoja sekä auttanut kehittämään niitä. Tulokset eivät kuitenkaan täysin vastaa työnantajien tarpeisiin, mutta monet kriittiset, heidän toivomansa taidot saavutettiin.
This study aimed to explore the effectiveness of an MBA program provided by Turku University of Applied Sciences (Turku UAS) and its impacts on graduate students' generic skills that are desirable by their employers.
Thus, the literature review will focus on highlighting the curriculum of Turku UAS MBA and its outcomes, then investigating the critiques and challenges of MBA programs in the existing theories and research. Finally, identifying the associated generic skills of MBA graduates as an outcome from studying the MBA program, and as expected from their employers.
This study applied qualitative methods design to address the value of an MBA program regarding the development of graduates' generic skills and compare it to their employers' expectations and MBA course outcomes at Turku UAS in Finland. The qualitative data through eight semi-structured theme interviews were conducted to understand in-depth the topic and explore in detail the outcomes of the Turku UAS MBA program and its impacts on students' generic skills.
The findings show that the MBA study enables the students to achieve considerable development in some important skills; these skills are respectively, communication, cross-cultural, critical thinking, teamwork, leadership, and managerial skills. Based on the results of this study, it can be concluded that the MBA has provided students and graduates with some important skills and helped them to improve these skills. However, these outcomes do not perfectly fit with employers' needs but achieved many of the desirable critical skills by MBA employers.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittääTurun ammattikorkeakoulun tarjoamien MBA (Turku AMK) ohjelmien tehokkuutta ja niiden vaikutuksia jatko-opiskelijoiden yleisiin taitoihin, joita työnantajat toivovat.
Kirjallisuuskatsaus keskittyy Turun ammattikorkeakoulun MBA- koulutusten opetussuunnitelmiin ja niiden tavoitteisiin sekä ohjelmien haasteisiin olemassa olevien teorioiden ja tutkimusten näkökulmasta. Lisäksi tunnistetaan MBA- tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden yleisiä taitoja ja työnantajien odotuksia.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jolla pyrittiin selvittämään MBA- ohjelman merkitys valmistuneiden opiskelijoiden yleisten taitojen kehittymisessä verrattuna heidän työnantajiensa odotuksiin sekä MBA- kurssien osaamistavoitteisiin Turun ammattikorkeakoulussa. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna, johon osallistui kahdeksen Turun ammattkorkeakoulusta valmistunutta MBA- opiskelijaa ja koulutuksen edustajaa
Tulokset osoittavat, että MBA- koulutus antaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittyä tietyissä taidoissa, kuten viestintä, monikulttuurisuus, kriittinen ajattelu, ryhmätyöskentely, johtajuus ja johtamistaidot. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että MBA- ohjelma on tarjonnut opiskelijoille ja tutkinnon suorittaneille tärkeitä taitoja sekä auttanut kehittämään niitä. Tulokset eivät kuitenkaan täysin vastaa työnantajien tarpeisiin, mutta monet kriittiset, heidän toivomansa taidot saavutettiin.