Liikennebiokaasun käytön omaksuminen
Petroff, Heidi (2021)
Petroff, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062816693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062816693
Tiivistelmä
Suomi on sitoutunut tavoitteeseen muuttaa liikenne nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä. Tavoite johtaa väistämättä investoimaan uusiutuviin energialähteisiin ja teknologioihin. Näistä yksi vaihtoehto on biomassasta tuotettava biokaasu, jota voidaan hyödyntää paineistettuna liikennekäytössä varsinkin raskaan liikenteen puolella. Kansallisessa jakeluinfraohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomeen rakennettaisiin vuoteen 2030 mennessä liikennekaasulle jakeluasemia pääväylien varteen 150 km välein. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitkä tekijät edistävät tai haittaavat liikennebiokaasun jakeluaseman käyttöönoton omaksumista raskaan liikenteen puolella toimeksiantajan ympäristössä. Liikennebiokaasun yleistymisessä on pohjimmiltaan kyse innovaation diffuusiosta, uuden innovaation käyttöönoton leviämisestä omaksujalta toiselle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Teemat pohjautuivat innovaation diffuusioteoriassa määriteltyihin innovaation ominaisuuksiin. Aineisto, joka koostui neljästä kuljetusalan yrityksen johtohenkilön haastattelusta, analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan liikennebiokaasuun suhtauduttiin myönteisesti ja käytön omaksumista edistäviä tekijöitä olivat käytön tuomat ympäristöhyödyt, kilpailullinen lisäarvo sekä käytön tekninen helppous. Käytön omaksumisen merkittävimmät hidasteet olivat kaasunjakeluasemien puute, kaasukäyttöisen kaluston investointikustannukset, epäselvät taloudelliset hyödyt, hinnoittelun monimutkaisuus sekä tiedon puute.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että markkinointiviestintää tehostamalla ja oikein kohdentamalla sekä todenperäisillä talouslaskelmilla käytön hyödyistä, voidaan omaksumista edistää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Teemat pohjautuivat innovaation diffuusioteoriassa määriteltyihin innovaation ominaisuuksiin. Aineisto, joka koostui neljästä kuljetusalan yrityksen johtohenkilön haastattelusta, analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan liikennebiokaasuun suhtauduttiin myönteisesti ja käytön omaksumista edistäviä tekijöitä olivat käytön tuomat ympäristöhyödyt, kilpailullinen lisäarvo sekä käytön tekninen helppous. Käytön omaksumisen merkittävimmät hidasteet olivat kaasunjakeluasemien puute, kaasukäyttöisen kaluston investointikustannukset, epäselvät taloudelliset hyödyt, hinnoittelun monimutkaisuus sekä tiedon puute.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että markkinointiviestintää tehostamalla ja oikein kohdentamalla sekä todenperäisillä talouslaskelmilla käytön hyödyistä, voidaan omaksumista edistää.