Pikaraitiotien liittymäalueiden ohjausperiaatteiden vaikutus matka-aikaan
Penttinen, Ville (2021)
Penttinen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062416632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062416632
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pikaraitiotien liittymäalueiden ohjausperiaatteiden vaikutusta matka-aikaan. Tutkimusta varten haastateltiin useita liikennealan asiantuntijoita ja perehdyttiin aihetta koskeviin tutkimuksiin ja muihin kirjallisiin lähteisiin.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten eri liittymätyypit ja niiden ohjaustavat vaikuttavat matka-aikaan. Ohjausperiaatteiden vaikutusten lisäksi tutkittiin, mitkä muut tekijät vaikuttavat matka-aikaan. Tutkimuksessa nousi esiin matka-ajan hajonta, jonka todettiin olevan joukkoliikenteen suunnittelun, aikataulujen laadinnan ja matkustajan kannalta tärkein asia. Hajonnan todettiin usein myös olevan ristiriidassa matka-ajan minimoimisen kanssa. Lisäksi todettiin, että kuljettajan ajotavoilla on merkitystä matka-aikaan ja sen hajontaan.
Tutkimuksen johtopäätös on, että matka-aikaan vaikuttavia ratkaisuja on aina syytä tarkastella myös matka-ajan hajonnan kannalta. Liikennevalo-ohjauksella voidaan luoda liittymiin toistettava ja ennalta-arvattava tilanne, jolloin matka-ajan hajonta pienenee. Toimivien joukkoliikenne-etuuksien avulla pikaraitiovaunu saadaan ylittämään liittymä mahdollisimman nopeasti. Työn suosituksissa todetaan, että pikaraitiotien suunnittelussa tulee minimoida liittymät, suosia liikennevalo-ohjausta ja käyttää ylityspaikkoja suojateiden sijaan, jotta matka-aikaa ja matka-ajan hajontaa saadaan minimoitua.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten eri liittymätyypit ja niiden ohjaustavat vaikuttavat matka-aikaan. Ohjausperiaatteiden vaikutusten lisäksi tutkittiin, mitkä muut tekijät vaikuttavat matka-aikaan. Tutkimuksessa nousi esiin matka-ajan hajonta, jonka todettiin olevan joukkoliikenteen suunnittelun, aikataulujen laadinnan ja matkustajan kannalta tärkein asia. Hajonnan todettiin usein myös olevan ristiriidassa matka-ajan minimoimisen kanssa. Lisäksi todettiin, että kuljettajan ajotavoilla on merkitystä matka-aikaan ja sen hajontaan.
Tutkimuksen johtopäätös on, että matka-aikaan vaikuttavia ratkaisuja on aina syytä tarkastella myös matka-ajan hajonnan kannalta. Liikennevalo-ohjauksella voidaan luoda liittymiin toistettava ja ennalta-arvattava tilanne, jolloin matka-ajan hajonta pienenee. Toimivien joukkoliikenne-etuuksien avulla pikaraitiovaunu saadaan ylittämään liittymä mahdollisimman nopeasti. Työn suosituksissa todetaan, että pikaraitiotien suunnittelussa tulee minimoida liittymät, suosia liikennevalo-ohjausta ja käyttää ylityspaikkoja suojateiden sijaan, jotta matka-aikaa ja matka-ajan hajontaa saadaan minimoitua.