Vuorovaikutteinen sähköinen viestintä elintarvikevalvonnassa : case Vantaa
Pusa, Tarja (2021)
Pusa, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062416623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062416623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, tarvitaanko Vantaalla vuorovaikutteista, sähköistä elintarvikevalvonnan neuvontaa ja millainen neuvontakanava palvelee parhaiten sekä toimijoita että valvojia. Opinnäytteessä luotiin selvityksen tulosten perusteella toimenpide-ehdotus vuorovaikutteisen, sähköisen neuvonnan kehittämisen pohjaksi.
Tutkimuksessa aineisto kerättiin kahdella kyselyllä, joista toinen kohdistettiin vantaalaisille ravintoloille, kahviloille ja grilli- ja pikaruokaravintoloille ja toinen elintarvikevalvontaa tekeville viranhaltijoille ympäri Suomen. Osa vastaajista ilmoittautui haasteltaviksi ja heidän kanssaan keskusteltiin vapaamuotoisesti ideoiden. Keskusteluissa esiin tulleet toimijoiden ja valvojien toiveet ja ideat kirjattiin ylös. Eräs näistä oli toimijoiden avuksi suunniteltava ns. ”OmaOiva”-ratkaisu, jonka avulla toimija voisi omatoimisesti tehdä itse tarkastuksen toimipaikassaan ennen varsinaista terveystarkastajan Oiva-tarkastusta.
Kyselyjen tuloksena oli, että neuvontaa tarvitaan nykyistä enemmän sekä toimijoiden että valvojien mielestä ja että sähköinen vuorovaikutteinen neuvonta on hyvä tapa lisätä neuvontaa tarkastusten välillä. Vaikka olemassa olevien sosiaalisen median kanavatkin olivat kyselyssä suosittuja, oli erillinen, vain elintarvikeneuvontaa varten suunniteltu mobiilisovellus kuitenkin molempien vastaajaryhmien mielestä paras ja soveltuvin ratkaisu. Säännöllisen neuvonnan ja ”OmaOivan” avulla toimijalla on hyvät mahdollisuudet olla ajan tasalla muutoksista, huomioida ne jo ennen tarkastusta ja välttää seuraamukset sekä uusintatarkastukset. Sähköinen neuvonta mahdollistaa sen, että neuvontaan voi perehtyä silloin, kun on aikaa.
Uusi elintarvikelaki edellyttää valvojilta entistä enemmän ja laajempaa neuvontaa, mukaan lukien hyvän ravitsemuksen, kestävän ja ekologisen ruokatalouden ja ruokahävikin vähentämisen. Valvonnan riskiperusteisuuden korostaminen antaa valvonnalle mahdollisuuden keskittyä ongelmallisimpien kohteiden tarkempaan valvontaan, kun asiansa hyvin hoitaville kohteille riittää tarkastus harvemmin. Tämä kannustaa kaikki toimijoita osallistumaan aktiivisesti vuorovaikutteiseen neuvontaan, josta hyötyvät kaikki, niin toimijat, valvojat kuin kuluttajatkin turvallisempina ja terveellisempinä aterioina. The objective of this master’s thesis was to find out whether there was a need for interactive, digital food control counseling in Vantaa and what kind of system would best serve both operators and control authorities. Based on the results of the study, a proposal for a procedure was created as a basis for the development of interactive, digital counseling.
The research data was collected with two questionnaires, one of which was sent to restaurants, cafés and grill and fast-food restaurant operators in Vantaa and the other was sent to health inspectors across Finland. Some of the respondents also participated in conversations where opinions and ideas were freely discussed. The wishes and ideas of the operators and health inspectors were written down for further use. One of these ideas was a solution called OmaOiva which would enable the operator to carry out the inspection at his or her own premises before the actual Oiva inspection by the health inspector.
The results of the surveys were that there was a need for more advice and counseling. Both operators and supervisors agreed on this, and that a digital interactive system would be a good way to increase counseling between inspections. Although the existing social media channels were popular in the survey, a separate mobile application designed only for this kind of counseling was still the best and most appropriate solution for the both groups of respondents. With the help of regular counseling and OmaOiva, the operator has a good chance of being up to date on the changes, taking advice into account before the inspection and avoiding penalties and re-inspections. Digital counseling makes it possible for the operators to get acquainted with the information when there is time.
The new food law requires more and more counseling acts from inspectors, including subjects like good nutrition, sustainable and ecological food economy and the reduction of food waste. Emphasizing the risk-based nature of supervision the law allows inspectors to focus closer on the most problematic premises and operators, when for those who do things right less inspections are sufficient. This encourages all operators to actively participate in interactive counseling which benefits everyone, operators, inspectors and also consumers in safer and healthier meals.
Tutkimuksessa aineisto kerättiin kahdella kyselyllä, joista toinen kohdistettiin vantaalaisille ravintoloille, kahviloille ja grilli- ja pikaruokaravintoloille ja toinen elintarvikevalvontaa tekeville viranhaltijoille ympäri Suomen. Osa vastaajista ilmoittautui haasteltaviksi ja heidän kanssaan keskusteltiin vapaamuotoisesti ideoiden. Keskusteluissa esiin tulleet toimijoiden ja valvojien toiveet ja ideat kirjattiin ylös. Eräs näistä oli toimijoiden avuksi suunniteltava ns. ”OmaOiva”-ratkaisu, jonka avulla toimija voisi omatoimisesti tehdä itse tarkastuksen toimipaikassaan ennen varsinaista terveystarkastajan Oiva-tarkastusta.
Kyselyjen tuloksena oli, että neuvontaa tarvitaan nykyistä enemmän sekä toimijoiden että valvojien mielestä ja että sähköinen vuorovaikutteinen neuvonta on hyvä tapa lisätä neuvontaa tarkastusten välillä. Vaikka olemassa olevien sosiaalisen median kanavatkin olivat kyselyssä suosittuja, oli erillinen, vain elintarvikeneuvontaa varten suunniteltu mobiilisovellus kuitenkin molempien vastaajaryhmien mielestä paras ja soveltuvin ratkaisu. Säännöllisen neuvonnan ja ”OmaOivan” avulla toimijalla on hyvät mahdollisuudet olla ajan tasalla muutoksista, huomioida ne jo ennen tarkastusta ja välttää seuraamukset sekä uusintatarkastukset. Sähköinen neuvonta mahdollistaa sen, että neuvontaan voi perehtyä silloin, kun on aikaa.
Uusi elintarvikelaki edellyttää valvojilta entistä enemmän ja laajempaa neuvontaa, mukaan lukien hyvän ravitsemuksen, kestävän ja ekologisen ruokatalouden ja ruokahävikin vähentämisen. Valvonnan riskiperusteisuuden korostaminen antaa valvonnalle mahdollisuuden keskittyä ongelmallisimpien kohteiden tarkempaan valvontaan, kun asiansa hyvin hoitaville kohteille riittää tarkastus harvemmin. Tämä kannustaa kaikki toimijoita osallistumaan aktiivisesti vuorovaikutteiseen neuvontaan, josta hyötyvät kaikki, niin toimijat, valvojat kuin kuluttajatkin turvallisempina ja terveellisempinä aterioina.
The research data was collected with two questionnaires, one of which was sent to restaurants, cafés and grill and fast-food restaurant operators in Vantaa and the other was sent to health inspectors across Finland. Some of the respondents also participated in conversations where opinions and ideas were freely discussed. The wishes and ideas of the operators and health inspectors were written down for further use. One of these ideas was a solution called OmaOiva which would enable the operator to carry out the inspection at his or her own premises before the actual Oiva inspection by the health inspector.
The results of the surveys were that there was a need for more advice and counseling. Both operators and supervisors agreed on this, and that a digital interactive system would be a good way to increase counseling between inspections. Although the existing social media channels were popular in the survey, a separate mobile application designed only for this kind of counseling was still the best and most appropriate solution for the both groups of respondents. With the help of regular counseling and OmaOiva, the operator has a good chance of being up to date on the changes, taking advice into account before the inspection and avoiding penalties and re-inspections. Digital counseling makes it possible for the operators to get acquainted with the information when there is time.
The new food law requires more and more counseling acts from inspectors, including subjects like good nutrition, sustainable and ecological food economy and the reduction of food waste. Emphasizing the risk-based nature of supervision the law allows inspectors to focus closer on the most problematic premises and operators, when for those who do things right less inspections are sufficient. This encourages all operators to actively participate in interactive counseling which benefits everyone, operators, inspectors and also consumers in safer and healthier meals.