Marketing and Branding in esports : Significance of player branding to esports organizations
Voutilainen, Santeri (2021)
Voutilainen, Santeri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216563
Tiivistelmä
Esports is a new growing industry that can offer a significant amount of opportunities in sports business, which makes it important to research. The ecosystem and organizations are mostly relying on sponsorship revenue and players are one of the core elements in organizations partnerships. The goal was to analyze the importance of player brands to esports organizations through literature review and reflect that on the data gathered through interviews with Finnish esports organizations on their views and processes related to player branding.
The topic was researched very broadly and there isn’t a specific assignee, therefore several different fac-ets like players, organizations or marketers can benefit from the results and conclusions. The research method was qualitative research where the data was gathered via semi constructed interviews. Six dif-ferent Finnish esports organizations participated in the interviews, which ensured that it would generate broad enough view about this topic.
Player branding was seen in the literature review and in the interviews as a very important element for esports organizations. Results also showed passion as one of the core elements in the whole esports in-dustry, and especially in player branding. Finnish esports organizations understand the value of player brands, but still have challenges in utilizing it, therefore one of the follow-up researches would be to ana-lyze ways on how their processes could be improved. Esports on uusi kasvava ala, joka pystyy tarjoamaan todella paljon mahdollisuuksia urheilubisneksessä, minkä takia sitä on tärkeä tutkia. Sen ekosysteemi ja organisaatiot turvautuvat pitkälti sponsorirahoituk-seen ja pelaajat ovat yksi pääelementeistä organisaatioiden yhteistyökumppanuuksissa. Tavoite oli analy-soida pelaajabrändin tärkeyttä esports organisaatioille tietoperustan kautta ja verrata sitä dataan, jota kerättiin haastatteluilla Suomalaisten esports organisaatioiden kanssa heidän näkemyksistänsä ja toimin-tatavoista liittyen pelaajabrändäykseen.
Aihetta tutkittiin hyvin laajasti eikä tiettyä toimeksiantajaa ole, minkä takia useampi eri taho kuten pelaa-jat, organisaatiot tai markkinoijat pystyvät hyötymään tuloksista ja johtopäätelmistä. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, jossa data kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Kuusi eri suoma-laista esports organisaatiota osallistui haastatteluihin, joka varmisti, että aiheesta saataisiin tarpeeksi laaja näkemys.
Pelaajabrändäys nähtiin tietoperustassa sekä haastatteluissa todella tärkeänä osa-alueena esports orga-nisaatioille. Tulokset osoittivat myös autenttisuuden yhtenä ydinosana koko esports-alalla sekä erityisesti pelaajabrändäyksessä. Suomalaiset esports organisaatiot ymmärtävät pelaajabrändien arvon, mutta heillä on silti vaikeuksia hyödyntää sitä, jonka takia yhtenä jatkotutkimuksena tulisi analysoida miten näitä pro-sesseja pystyttäisiin kehittämään.
The topic was researched very broadly and there isn’t a specific assignee, therefore several different fac-ets like players, organizations or marketers can benefit from the results and conclusions. The research method was qualitative research where the data was gathered via semi constructed interviews. Six dif-ferent Finnish esports organizations participated in the interviews, which ensured that it would generate broad enough view about this topic.
Player branding was seen in the literature review and in the interviews as a very important element for esports organizations. Results also showed passion as one of the core elements in the whole esports in-dustry, and especially in player branding. Finnish esports organizations understand the value of player brands, but still have challenges in utilizing it, therefore one of the follow-up researches would be to ana-lyze ways on how their processes could be improved.
Aihetta tutkittiin hyvin laajasti eikä tiettyä toimeksiantajaa ole, minkä takia useampi eri taho kuten pelaa-jat, organisaatiot tai markkinoijat pystyvät hyötymään tuloksista ja johtopäätelmistä. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, jossa data kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Kuusi eri suoma-laista esports organisaatiota osallistui haastatteluihin, joka varmisti, että aiheesta saataisiin tarpeeksi laaja näkemys.
Pelaajabrändäys nähtiin tietoperustassa sekä haastatteluissa todella tärkeänä osa-alueena esports orga-nisaatioille. Tulokset osoittivat myös autenttisuuden yhtenä ydinosana koko esports-alalla sekä erityisesti pelaajabrändäyksessä. Suomalaiset esports organisaatiot ymmärtävät pelaajabrändien arvon, mutta heillä on silti vaikeuksia hyödyntää sitä, jonka takia yhtenä jatkotutkimuksena tulisi analysoida miten näitä pro-sesseja pystyttäisiin kehittämään.