Case-yrityksen sidosryhmäkartoitus
Tapanainen, Wilma (2021)
Tapanainen, Wilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216554
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tunnistaa toimeksiantajayrityksen tämänhetkiset sidosryhmän jäsenet ja tuottaa sidosryhmäanalyysi. Tästä yhteenvetona tuotoksena saadaan tulevaisuuden hoitomallit ryhmille, jonka avulla yritys voi tavoitella tulevaisuuden toiveita arvoverkostossaan ja alan suunnannäyttäjänä. Työstä hyötyy toimeksiantajayritys, joka toimii ravitsemusalalla, tuottaen palveluja ammattikeittiöille ruokahävikin vähentämiseksi. Työ perustuu kirjallisuuteen aiheesta, alan vaikuttavien toimijoiden tuottamiin tutkimuksiin sekä artikkeleihin. Empiirisessä osuudessa tietoa kerättiin yrityksen sisällä järjestetyn työpajan avulla.
Työn keskeisenä tuloksena on yrityksen sisäisen tietoisuuden kirkastaminen tämänhetkisestä tilanteesta, jotta tulevaisuuden tavoitetilaa kohden voidaan lähteä kurkottamaan. Tuotoksena on visuaalinen sidosryhmäanalyysi, jonka avulla yritys pystyy jatkossa priorisoimaan sidosryhmähallintaa ja keskittämään toimensa tehokkaasti. Johtopäätöksenä työstä voidaan sanoa liiketoiminnan kehittämisen kannalta olevan tärkeää tunnistaa yrityksen jokaisen vaiheen sidosryhmät, näiden motivaatio ja tarpeet, niihin vastaaminen ja arvoverkostoon laajennettaessa tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet, sekä tunnistaa yritystä tukevat toimijat.
Työn keskeisenä tuloksena on yrityksen sisäisen tietoisuuden kirkastaminen tämänhetkisestä tilanteesta, jotta tulevaisuuden tavoitetilaa kohden voidaan lähteä kurkottamaan. Tuotoksena on visuaalinen sidosryhmäanalyysi, jonka avulla yritys pystyy jatkossa priorisoimaan sidosryhmähallintaa ja keskittämään toimensa tehokkaasti. Johtopäätöksenä työstä voidaan sanoa liiketoiminnan kehittämisen kannalta olevan tärkeää tunnistaa yrityksen jokaisen vaiheen sidosryhmät, näiden motivaatio ja tarpeet, niihin vastaaminen ja arvoverkostoon laajennettaessa tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet, sekä tunnistaa yritystä tukevat toimijat.