18–29-vuotiaiden ostokäyttäytyminen ja -tottumukset verkkokaupassa : Stockmann Oyj Abp
Ollila, Jonna (2021)
Ollila, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 18–29-vuotiaiden ostokäyttäytymistä ja ostotottumuksia verkkokaupassa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kohderyhmän varsinaiseen ostopäätökseen ja mitkä tekijät ovat verkkokäyttäytymisessä olennaisia tälle ikäryhmälle. Tarkoituksena oli perehtyä ostopolkuun ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin kohderyhmän näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona tavaratalo- ja vähittäiskauppakonserni Stockmannille.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin kyselyä sekä asiantuntijan haastattelua. Työn teoriaosuus toteutettiin kirjallisiin aineistoihin tutustuen. Työn rakenne on kolmiosainen, joka muodostuu teoreettisesta osiosta, tutkimuksellisesta osiosta ja loppupäätelmistä.
Työn tulokseksi saatiin, että kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat yleisesti sisäiset ja ulkoiset tekijät sekä asiakkaiden ominaisuudet. Kohderyhmän ostopäätökseen vaikuttaa hinta ja muiden kertomukset ja mielipiteet. Paljon puhutaan, että nämä sukupolvet ottavat hyvin vastaan teknologian kehittymisen ja ovat trenditietoisia ja kokeilunhaluisia, mutta tulokset antoivat ymmärtää tämän sukupolven pitävän myös perinteisistä asioista.
Tuloksia voidaan hyödyntää siihen, että osataan paremmin huomioida tämä ikäryhmä ja onnistutaan palvelemaan tätä ikäryhmää paremmin verkossa.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin kyselyä sekä asiantuntijan haastattelua. Työn teoriaosuus toteutettiin kirjallisiin aineistoihin tutustuen. Työn rakenne on kolmiosainen, joka muodostuu teoreettisesta osiosta, tutkimuksellisesta osiosta ja loppupäätelmistä.
Työn tulokseksi saatiin, että kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat yleisesti sisäiset ja ulkoiset tekijät sekä asiakkaiden ominaisuudet. Kohderyhmän ostopäätökseen vaikuttaa hinta ja muiden kertomukset ja mielipiteet. Paljon puhutaan, että nämä sukupolvet ottavat hyvin vastaan teknologian kehittymisen ja ovat trenditietoisia ja kokeilunhaluisia, mutta tulokset antoivat ymmärtää tämän sukupolven pitävän myös perinteisistä asioista.
Tuloksia voidaan hyödyntää siihen, että osataan paremmin huomioida tämä ikäryhmä ja onnistutaan palvelemaan tätä ikäryhmää paremmin verkossa.