Näkymätön näkyväksi : teoksia koulukiusaamisesta
Pirinen, Pirjo (2021)
Pirinen, Pirjo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten ja nuorten kokema koulukiusaaminen nykypäivänä. Tarkoituksena oli tuoda näkyväksi nykytaiteen keinoin asioita, jotka liittyvät koulukiusaamiseen. Vahvat tunnetilat kuten viha, häpeä ja syyllisyys liittyvät aina kiusaamiseen.
Teos koostui kahdesta osiosta, joista ensimmäisessä oli 12 kappaletta sekatekniikalla toteutettuja piirustuksia. Toinen osio koostui kuudesta kappaleesta isoja läpinäkyviä muoviliuskoja. Muoveihin oli piirretty liikkuvan henkilön ääriviivat. Muovit roikkuivat ilmassa kattoon kiinnitettyjen lankojen avulla peräkkäin. Tällä saatiin aikaan vaikutelma liikkuvasta hahmosta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tutkittiin kiusaamiseen liittyvää kirjallisuutta ja taiteilijoita, jotka ovat käsitelleet tätä aihetta teoksissaan. Loppupäätelmäksi muodostui, että aihe on tällä hetkelläkin hyvin ajankohtainen, mutta kuvataiteessa koulukiusaamista on käsitelty yllättävän vähän. Kuvataiteilijat voisivat siten omalla osamisellaan vaikuttaa siihen, että kiusaaminen kouluissa saataisiin loppumaan.
Teos koostui kahdesta osiosta, joista ensimmäisessä oli 12 kappaletta sekatekniikalla toteutettuja piirustuksia. Toinen osio koostui kuudesta kappaleesta isoja läpinäkyviä muoviliuskoja. Muoveihin oli piirretty liikkuvan henkilön ääriviivat. Muovit roikkuivat ilmassa kattoon kiinnitettyjen lankojen avulla peräkkäin. Tällä saatiin aikaan vaikutelma liikkuvasta hahmosta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tutkittiin kiusaamiseen liittyvää kirjallisuutta ja taiteilijoita, jotka ovat käsitelleet tätä aihetta teoksissaan. Loppupäätelmäksi muodostui, että aihe on tällä hetkelläkin hyvin ajankohtainen, mutta kuvataiteessa koulukiusaamista on käsitelty yllättävän vähän. Kuvataiteilijat voisivat siten omalla osamisellaan vaikuttaa siihen, että kiusaaminen kouluissa saataisiin loppumaan.