The relevance of project management leadership skills in failed or underperforming projects
Schultz, Jesse (2021)
Schultz, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa ja löytää kehitysmahdollisuuksia tapaustutkimus-organisaatio Fennovoiman projektipäälliköiden johtamistaidoista. Opinnäytetyössä tarkastellaan Fennovoima Oy:n tietohallinnon projekteja, sekä pyritään tunnistamaan kuinka suuri osa heikosti menestyneistä projekteista johtuu projektipäällikön ihmissuhde- ja johtamistaitojen (englanniksi ”soft skills”) puutteista. Projektipäällikön ihmissuhde- ja johtamistaidot ovat niitä taitoja jotka mahdollistavat tehokkaan työryhmän muodostamisen, motivoinnin, sekä johtamisen kohti yhteisiä tavoitteita. Kun tehokkaan ryhmän muodostaminen onnistuu, syntyy tiimiälyä, osallistujiensa kokemuspohjasta kumuloituvaa ongelmanratkaisutaitoa, mitä nykypäivän projektityö vaatii.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu kirjallisuudesta jonka aiheina on projektijohtaminen, johtamisopit, tiimiäly, sekä monimuotoisen ryhmän muodostama laaja kokemuspohja, mikä puolestaan mahdollistaa tehokkaan ongelmanratkaisuvälineen yksilöiden yhteistyön kautta.
Tutkimuksellisessa osiossa tarkastellaan kohdeorganisaation projektiportfolion historiatietoja ja tunnistetaan projekteja esimerkkitapauksiksi, jotka ovat joko toimineet tehottomasti tai ovat muuten kohdanneet konflikteja tai kriisejä. Työssä haastateltiin henkilöitä, jotka olivat toimineet projekteissa joko projektipäällikkönä tai asiantuntijoina. Haastatteluiden tavoitteena oli saada selville löytyykö niistä yhteisiä tekijöitä tai toistuvia ilmiöitä, jotka liittyisivät projektijohdon ihmissuhde- ja johtamistaitoihin. Haastattelut ovat osin rakenteellisia ja osin vapaamuotoisia.
Yhteenvedossa käy ilmi, että selkeitä ja konkreettisia yhteisiä nimittäjiä ei löytynyt, mutta ihmissuhde- ja johtamistaidot saivat merkittävän rooliin aina kun projekti kohtasi ongelmia. Ihmissuhde- ja johtamistaidoissa onnistunut projektipäällikkö pystyi ylittämään monimutkaisuuden, epävarmuuden ja konfliktien aiheuttamat tilanteet ja tuomaan hankalimmatkin projektit päätökseen.
Kohdeorganisaation projektiportfoliolle tunnistettiin kehityskohteita mm. laajennetun suorituskykymittaamisen saralla antamaan tarkempaa tietoa projektien suoriutumisesta näillä osa-alueilla. Lisäksi rekrytoinnissa ja projektipäällikköpalveluissa ehdotetaan panostettavan osaamisarvioin¬teihin ja projektipäälliköiden johtamistyyleihin. Näin mahdollistetaan osaavimpien projektipäälli¬köiden kohdentaminen monimutkaisimpiin ja merkittävimpiin projekteihin, jotta ne voisivat olla yhä tehokkaampia ja merkityksellisempiä toimintaympäristössään. This study was performed to identify and find development opportunities for the case organization Fennovoima’s project manager leadership skills. This thesis work investigates the Information Management Projects of Fennovoima and aims to determine how many of the most poorly performing projects can be attributed to insufficient project manager soft skills. Project management soft skills are the skills that enable a project team leader to create and motivate an effective team, which is committed and working towards a common goal. When successful, such a team generates team intelligence, the cumulative and powerful problem-solving skills needed for modern project work.
The theoretical framework section of the study is primarily based on literature about project management, leadership sciences, team intelligence and leveraging the range of experiences for problem solving as an effective collaboration of individuals.
The analysis section studies the case organizations project portfolio’s historical records, identifies projects for case studies that either performed poorly or were otherwise engaged in conflicts or crisis. Then a selection of personnel who participated in these projects either as project managers or project specialists are interviewed to determine if there are commonalities or evident trends related to the soft skills leadership traits that could have contributed to the project success. The interviews are partially structured, partially unstructured, and combined approaches.
The conclusion of the study did not find clear and concrete failures in the soft skills project management perspective but identified its role as a key support mechanic when the project faces problems. A successful soft skills project manager can overcome complexity, uncertainty and conflict in a project setting and use these traits to bring even the most troubled project to completion.
The proposed development opportunities for the case organization’s project portfolio include improved metrics to account for project performance specifically in these areas. When recruiting or allocating project manager resources, the study proposes focusing on defined skill evaluation methods and project manager personality profiles. Then by assigning the most skilled project managers to the most complex and significant projects they become more effective and impactful for the operating environment.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu kirjallisuudesta jonka aiheina on projektijohtaminen, johtamisopit, tiimiäly, sekä monimuotoisen ryhmän muodostama laaja kokemuspohja, mikä puolestaan mahdollistaa tehokkaan ongelmanratkaisuvälineen yksilöiden yhteistyön kautta.
Tutkimuksellisessa osiossa tarkastellaan kohdeorganisaation projektiportfolion historiatietoja ja tunnistetaan projekteja esimerkkitapauksiksi, jotka ovat joko toimineet tehottomasti tai ovat muuten kohdanneet konflikteja tai kriisejä. Työssä haastateltiin henkilöitä, jotka olivat toimineet projekteissa joko projektipäällikkönä tai asiantuntijoina. Haastatteluiden tavoitteena oli saada selville löytyykö niistä yhteisiä tekijöitä tai toistuvia ilmiöitä, jotka liittyisivät projektijohdon ihmissuhde- ja johtamistaitoihin. Haastattelut ovat osin rakenteellisia ja osin vapaamuotoisia.
Yhteenvedossa käy ilmi, että selkeitä ja konkreettisia yhteisiä nimittäjiä ei löytynyt, mutta ihmissuhde- ja johtamistaidot saivat merkittävän rooliin aina kun projekti kohtasi ongelmia. Ihmissuhde- ja johtamistaidoissa onnistunut projektipäällikkö pystyi ylittämään monimutkaisuuden, epävarmuuden ja konfliktien aiheuttamat tilanteet ja tuomaan hankalimmatkin projektit päätökseen.
Kohdeorganisaation projektiportfoliolle tunnistettiin kehityskohteita mm. laajennetun suorituskykymittaamisen saralla antamaan tarkempaa tietoa projektien suoriutumisesta näillä osa-alueilla. Lisäksi rekrytoinnissa ja projektipäällikköpalveluissa ehdotetaan panostettavan osaamisarvioin¬teihin ja projektipäälliköiden johtamistyyleihin. Näin mahdollistetaan osaavimpien projektipäälli¬köiden kohdentaminen monimutkaisimpiin ja merkittävimpiin projekteihin, jotta ne voisivat olla yhä tehokkaampia ja merkityksellisempiä toimintaympäristössään.
The theoretical framework section of the study is primarily based on literature about project management, leadership sciences, team intelligence and leveraging the range of experiences for problem solving as an effective collaboration of individuals.
The analysis section studies the case organizations project portfolio’s historical records, identifies projects for case studies that either performed poorly or were otherwise engaged in conflicts or crisis. Then a selection of personnel who participated in these projects either as project managers or project specialists are interviewed to determine if there are commonalities or evident trends related to the soft skills leadership traits that could have contributed to the project success. The interviews are partially structured, partially unstructured, and combined approaches.
The conclusion of the study did not find clear and concrete failures in the soft skills project management perspective but identified its role as a key support mechanic when the project faces problems. A successful soft skills project manager can overcome complexity, uncertainty and conflict in a project setting and use these traits to bring even the most troubled project to completion.
The proposed development opportunities for the case organization’s project portfolio include improved metrics to account for project performance specifically in these areas. When recruiting or allocating project manager resources, the study proposes focusing on defined skill evaluation methods and project manager personality profiles. Then by assigning the most skilled project managers to the most complex and significant projects they become more effective and impactful for the operating environment.