Recycling of ships : searching for a safer, greener, and more sustainable future
Marinica, Cristian (2021)
Marinica, Cristian
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laivanpurkuteollisuutta erityisesti Etelä-Aasiassa ja löytää tapoja nostaa teollisuuden standardeja.
Siitä lähtien kun ihmiset ovat rakentaneet laivoja, käytöstä poistettuja aluksia on poltettu, upotettu ja 1900-luvulta lähtien kierrätetty. Nykyään maailmassa arvostetaan kestävyyttä ja kannustetaan teollisuutta kierrättämään tuotteitaan. Laivanrakennusteollisuuden on myös osallistuttava omalta osaltaan. Jokaisella merenkulkualuksella on tietty käyttöikä ja kun se on lopussa, on ryhdyttävä toimiin aluksen purkamiseksi.
Nykyään suurin osa purkamisesta tapahtuu muutamassa Etelä-Aasian maassa. Aluksista talteenotettu teräs on tärkeä raaka-aineen lähde maille, joilla ei ole rauta- tai malmikaivoksia. Tästä syystä Intian, Bangladeshin ja Pakistanin kaltaiset maat maksavat eniten kevyestä painotonnista (LDT) ja voittavat 90% maailmanlaajuisista sopimuksista.
Tässä tutkimuksessa keskusteltiin laivojen kierrätyksestä sen taloudellisesta näkökulmasta, käytettyjen materiaalien ketjulogistiikasta ja kierrätyksen kannattavuudesta eri maissa. Lisäksi tutkittiin vaikutuksia ihmisten elämään ja ympäristöön sekä analysoitiin tapoja kohti turvallisempaa laivanpurkuteollisuutta.
Viime vuosina on otettu hyvin pieniä askelia laivanpurkualan parantamiseksi. Koronaviruspandemia on jarruttanut uudistuksia ja muutokset ovat hitaita. Vaikka teollisuus taistelee selviytyäkseen ja yrittää toipua tappioista, kansainvälisten merenkulkujärjestöjen on annettava tarvittavat säädökset, jotka tasapainottavat ja parantavat alusten kierrätysteollisuutta.
Tämän tutkimuksen lopussa löydettiin muutama ratkaisu ja niistä keskusteltiin. Säädöksillä on eniten vaikutusvaltaa laivanpurkuteollisuuden viemisessä vihreämmälle ja turvallisemmalle tasolle. Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen on tehtävä enemmän työtä. Heidän on luotava varoja auttaakseen kehittyneitä laivanpurkutelakoita, joiden kustannukset ylittävät romutettujen materiaalien myyntitulot. Käytöstä poistettujen alusten myyntiin telakoille tarvitaan läpinäkyvyyttä. Jos alusten romuttamolle lähettämisessä ei noudateta Baselin yleissopimuksen sääntöjä, laivan omistajat täytyisi laittaa vastuuseen toimistaan.
Hongkongin yleissopimuksen olisi tultava voimaan, ja kaikkien alusten purkamiseen osallistuvien maiden tulisi noudattaa sitä. Näin varmistettaisiin, että alukset eivät kierrätettäessä aiheuttaisi tarpeetonta riskiä ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle tai ympäristölle. The purpose of this thesis was to research the shipbreaking industry, mostly from South Asia, and find ways to raise the standards.
Since people have built ships, the end-of-life vessels have been burnt, sank and, starting with the 20th century, recycled. Nowadays, the world appreciates sustainability and encourages industries to recycle their products. The shipbuilding industry must contribute for their own part. Every single floating vessel has a certain lifetime and when it reaches the end, actions to dismantle it need to take place.
Nowadays, most of the dismantling is done in a few countries in South Asia. The steel recovered from ships is an important source of raw material for countries that do not have iron or ore mines. This is the reason why countries like India, Bangladesh and Pakistan pay the most for light displacement tonnage (LDT) and win 90% of worldwide contracts.
This study discussed the economical aspect of ship recycling, the chain logistics of the secondhand materials and the profitability in different countries. The impact on human lives and environment was also researched and ways to a safer industry were analyzed.
In the last years, very small steps have been taken to improve the shipbreaking industry. The Covid-19 pandemic has put a brake on the reforms and changes are slow. While the industries are fighting for survival and trying to recover from the losses, international maritime organizations need to bring the necessary regulations that will bring balance and improve the ship recycling industry.
At the end of this study a few solutions were found and discussed. Rules and regulations play the biggest role in bringing the shipbreaking industry to a greener and safer level. Europe Union (EU) and international organizations must work harder. They need to create funds to help the developed shipbreaking yards where breaking ships’ costs exceed the income from selling the scrapped materials. There is a need for transparency in how end-of-life vessels are sold to shipbreaking yards. If Basel convention rules are not followed in sending the ships to scrap yards, legal measures against the ship owners should be applied.
The Hong Kong convention must entry into force and be respected by all countries involved in ship dismantling. This will make sure that ships, when being recycled, do not present any undesirable risk to human health and safety or to the environment.
Siitä lähtien kun ihmiset ovat rakentaneet laivoja, käytöstä poistettuja aluksia on poltettu, upotettu ja 1900-luvulta lähtien kierrätetty. Nykyään maailmassa arvostetaan kestävyyttä ja kannustetaan teollisuutta kierrättämään tuotteitaan. Laivanrakennusteollisuuden on myös osallistuttava omalta osaltaan. Jokaisella merenkulkualuksella on tietty käyttöikä ja kun se on lopussa, on ryhdyttävä toimiin aluksen purkamiseksi.
Nykyään suurin osa purkamisesta tapahtuu muutamassa Etelä-Aasian maassa. Aluksista talteenotettu teräs on tärkeä raaka-aineen lähde maille, joilla ei ole rauta- tai malmikaivoksia. Tästä syystä Intian, Bangladeshin ja Pakistanin kaltaiset maat maksavat eniten kevyestä painotonnista (LDT) ja voittavat 90% maailmanlaajuisista sopimuksista.
Tässä tutkimuksessa keskusteltiin laivojen kierrätyksestä sen taloudellisesta näkökulmasta, käytettyjen materiaalien ketjulogistiikasta ja kierrätyksen kannattavuudesta eri maissa. Lisäksi tutkittiin vaikutuksia ihmisten elämään ja ympäristöön sekä analysoitiin tapoja kohti turvallisempaa laivanpurkuteollisuutta.
Viime vuosina on otettu hyvin pieniä askelia laivanpurkualan parantamiseksi. Koronaviruspandemia on jarruttanut uudistuksia ja muutokset ovat hitaita. Vaikka teollisuus taistelee selviytyäkseen ja yrittää toipua tappioista, kansainvälisten merenkulkujärjestöjen on annettava tarvittavat säädökset, jotka tasapainottavat ja parantavat alusten kierrätysteollisuutta.
Tämän tutkimuksen lopussa löydettiin muutama ratkaisu ja niistä keskusteltiin. Säädöksillä on eniten vaikutusvaltaa laivanpurkuteollisuuden viemisessä vihreämmälle ja turvallisemmalle tasolle. Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen on tehtävä enemmän työtä. Heidän on luotava varoja auttaakseen kehittyneitä laivanpurkutelakoita, joiden kustannukset ylittävät romutettujen materiaalien myyntitulot. Käytöstä poistettujen alusten myyntiin telakoille tarvitaan läpinäkyvyyttä. Jos alusten romuttamolle lähettämisessä ei noudateta Baselin yleissopimuksen sääntöjä, laivan omistajat täytyisi laittaa vastuuseen toimistaan.
Hongkongin yleissopimuksen olisi tultava voimaan, ja kaikkien alusten purkamiseen osallistuvien maiden tulisi noudattaa sitä. Näin varmistettaisiin, että alukset eivät kierrätettäessä aiheuttaisi tarpeetonta riskiä ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle tai ympäristölle.
Since people have built ships, the end-of-life vessels have been burnt, sank and, starting with the 20th century, recycled. Nowadays, the world appreciates sustainability and encourages industries to recycle their products. The shipbuilding industry must contribute for their own part. Every single floating vessel has a certain lifetime and when it reaches the end, actions to dismantle it need to take place.
Nowadays, most of the dismantling is done in a few countries in South Asia. The steel recovered from ships is an important source of raw material for countries that do not have iron or ore mines. This is the reason why countries like India, Bangladesh and Pakistan pay the most for light displacement tonnage (LDT) and win 90% of worldwide contracts.
This study discussed the economical aspect of ship recycling, the chain logistics of the secondhand materials and the profitability in different countries. The impact on human lives and environment was also researched and ways to a safer industry were analyzed.
In the last years, very small steps have been taken to improve the shipbreaking industry. The Covid-19 pandemic has put a brake on the reforms and changes are slow. While the industries are fighting for survival and trying to recover from the losses, international maritime organizations need to bring the necessary regulations that will bring balance and improve the ship recycling industry.
At the end of this study a few solutions were found and discussed. Rules and regulations play the biggest role in bringing the shipbreaking industry to a greener and safer level. Europe Union (EU) and international organizations must work harder. They need to create funds to help the developed shipbreaking yards where breaking ships’ costs exceed the income from selling the scrapped materials. There is a need for transparency in how end-of-life vessels are sold to shipbreaking yards. If Basel convention rules are not followed in sending the ships to scrap yards, legal measures against the ship owners should be applied.
The Hong Kong convention must entry into force and be respected by all countries involved in ship dismantling. This will make sure that ships, when being recycled, do not present any undesirable risk to human health and safety or to the environment.