Kesäravintolan toiminnan kehittäminen Case: Ravintola Häränvirta Bar & Cafe
Kulmala, Henrikki; Tuurala, Monika (2021)
Lataukset:
Kulmala, Henrikki
Tuurala, Monika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016429
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Häränvirta Bar & Cafen palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisestä näkökul- masta. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille kesäravintolan kriittisiä kehityskohtia asiakkaiden näkökul- masta, sekä näin ollen parantaa asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena on luoda entistä asiakaslähtöisempi pal- velukokonaisuus, joka on helposti sovellettavissa käytäntöön.
Tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen laadullista kyselytutkimusta. Kyselytutkimus toteutettiin hyödyntäen Häränvirta Bar & Cafen olemassa olevia viestintäkanavia Google forms- pohjalla. Kyselyllä kerättiin yli 200 vastaajan tulos, jonka pohjalta saatiin selville asiakastyytyväisyy- den ja asiakaskokemuksen tämänhetkinen tilanne. Kysely toteutettiin hyödyntäen avoimia vastauksia. Tä- män johdosta asiakkailta saatiin syvällisempää palautetta ja kehitysehdotuksia.
Kyselyn vastausten perusteella johdettiin konkreettiset kehitysehdotukset tutkimusongelman ratkaise- miseksi. Kerättyjen kyselytulosten perusteella havaittiin myös isoimmat puutteet, jotka koskivat markki- nointia, henkilöstön johtamista, ravintolan viihtyvyyttä, ruokalistaa sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista. Kyselystä saadun positiivisen palautteen perusteella pystyttiin vahvistamaan ravintolan hyväksi havaittuja toimintamalleja.
Isoimmista puutteista johdettiin konkreettisia kehitysehdotuksia ravintola Häränvirta Bar & Cafen yrittäjille. Kehitysehdotukset pyrittiin kuvaamaan työssä mahdollisimman helposti, jotta niiden käytäntöön vieminen olisi sujuvaa. Näitä ideoita olivat esimerkiksi henkilöstön johtamisen selkeyttäminen sekä aktiivisen asiakas- palautteen kerääminen ja hyödyntäminen palvelun kehittämisessä.
Tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen laadullista kyselytutkimusta. Kyselytutkimus toteutettiin hyödyntäen Häränvirta Bar & Cafen olemassa olevia viestintäkanavia Google forms- pohjalla. Kyselyllä kerättiin yli 200 vastaajan tulos, jonka pohjalta saatiin selville asiakastyytyväisyy- den ja asiakaskokemuksen tämänhetkinen tilanne. Kysely toteutettiin hyödyntäen avoimia vastauksia. Tä- män johdosta asiakkailta saatiin syvällisempää palautetta ja kehitysehdotuksia.
Kyselyn vastausten perusteella johdettiin konkreettiset kehitysehdotukset tutkimusongelman ratkaise- miseksi. Kerättyjen kyselytulosten perusteella havaittiin myös isoimmat puutteet, jotka koskivat markki- nointia, henkilöstön johtamista, ravintolan viihtyvyyttä, ruokalistaa sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista. Kyselystä saadun positiivisen palautteen perusteella pystyttiin vahvistamaan ravintolan hyväksi havaittuja toimintamalleja.
Isoimmista puutteista johdettiin konkreettisia kehitysehdotuksia ravintola Häränvirta Bar & Cafen yrittäjille. Kehitysehdotukset pyrittiin kuvaamaan työssä mahdollisimman helposti, jotta niiden käytäntöön vieminen olisi sujuvaa. Näitä ideoita olivat esimerkiksi henkilöstön johtamisen selkeyttäminen sekä aktiivisen asiakas- palautteen kerääminen ja hyödyntäminen palvelun kehittämisessä.