Vanhempien asiakasosallisuutta edistämässä : kehittämisehdotuksia Riihimäen seudun perhekeskukselle
Crichton, Kaarina; Imponen, Anu (2021)
Crichton, Kaarina
Imponen, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016428
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme kohteena oli Riihimäen seudun perhekeskus ja yhteistyökumppanina Lastensuojelun keskusliiton Perheet keskiöön! -hanke (2018-2021). Perheet keskiöön! on valtakunnallinen hanke, jonka päätavoitteena on kiinnittää järjestöjen tarjoama tuki ja palvelut osaksi perhekeskustoimintaa koko valtakunnan alueella. Hankkeessa kehitetään järjestöjen ja perhekeskustoimijoiden yhteistyötä ja tuetaan järjestöjen keskinäistä verkostoitumista. Osallisuusviikko-toimintamalli kerää perheiden kokemuksia perhekeskustoiminnasta ja perheille suunnatuista palveluista. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Riihimäen seudun perhekeskuksen käyttöön. Kehittämisehdotusten lähtökohtina toimivat Riihimäen seudulla kerätyt Osallisuusviikon kyselyn vastaukset. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli saada asiakkaiden ääni kuuluville ja kehittää asiakasosallisuutta sekä asiakaslähtöisyyttä perhekeskustoiminnassa.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli prosessinomaisesti kehittyvä toimintatutkimus. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytimme ryhmäkeskustelua (Focus group) ja sähköpostikyselyä. Ryhmäkeskustelut toteutettiin neljässä eri työryhmässä, joissa osallistujina oli Riihimäen seudun päättäjiä, perhekeskuksen ja järjestöjen työntekijöitä sekä asiakkaita. Aineistojen analysoinnissa käytimme sisällönanalyysia. Tuloksista nousivat esille tiedottamisen ja palveluiden koordinoinnin haasteet, erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden tuen tarpeet sekä tarve vahvistaa matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja.
Aineiston pohjalta kehitetyt suositukset jatkotoiminnalle ovat asiakasraatien jatkaminen ja vakiinnuttaminen osaksi perhekeskustoimintaa sekä asiakasosallisuuden mahdollistaminen avointen kohtaamispaikkojen kehittämisessä.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli prosessinomaisesti kehittyvä toimintatutkimus. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytimme ryhmäkeskustelua (Focus group) ja sähköpostikyselyä. Ryhmäkeskustelut toteutettiin neljässä eri työryhmässä, joissa osallistujina oli Riihimäen seudun päättäjiä, perhekeskuksen ja järjestöjen työntekijöitä sekä asiakkaita. Aineistojen analysoinnissa käytimme sisällönanalyysia. Tuloksista nousivat esille tiedottamisen ja palveluiden koordinoinnin haasteet, erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden tuen tarpeet sekä tarve vahvistaa matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja.
Aineiston pohjalta kehitetyt suositukset jatkotoiminnalle ovat asiakasraatien jatkaminen ja vakiinnuttaminen osaksi perhekeskustoimintaa sekä asiakasosallisuuden mahdollistaminen avointen kohtaamispaikkojen kehittämisessä.