Linja-autoyrityksen perustaminen ja liiketoiminnan harjoittaminen: EU:n palvelusopimusasetuksen vaikutus markkinaehtoiseen liikenteeseen.inaehtoiseen
Piiroinen, Kimmo (2021)
Piiroinen, Kimmo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016418
Tiivistelmä
Opintyön tavoitteena oli tutkia linja-autoyrityksen perustamiseen liittyviä velvoitteita sekä velvoitteiden hoitamista yrityksen toiminnassa. Työssä pohditaan kyseistä aihetta markkinaehtoisen linja-autoliikenteen näkökulmasta, huomioiden EU:n palveluasetussopimuksen vaikutukset ja erityisesti vuosien 2015 ja 2020 välisen ajan tapahtumat.
Työn aihe oli kiinnostava työkokemukseni johdosta niin kuljettajana linja-autoyrityksissä kuin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa ammattiliikenteen valvontatehtävissä. Olikin mielenkiintoista tutkia vaatimuksia alalle tuloon ja velvoitteita toimia linja-autoalalla markkinaehtoisessa liikenteessä.
Työssä perehdytään karkeasti alan kehitykseen Suomessa aina 1900-luvun alusta näihin päiviin asti. Perehdytään linja-autoalaan vaikuttaviin lakeihin ja säädöksiin niin Euroopan unionin asetusten kuin kansallistenkin lakien kannalta. Työssä käydään läpi alalle tulon vaatimukset sekä alan vaikuttajat. EU:n palveluasetussopimuksen vaikutuksia ja siirtymistä markkinaehtoiseen liikenteeseen tutkitaan liikennöitsijöiden kannalta heidän kantojaan murrokseen pohtien. Tarkastellaan myös 2019 alkaneen epidemian vaikutuksia markkinaehtoiseen liikenteeseen. Lopuksi pohditaan mahdollisuuksia tulevaisuuden markkinoilla.
Johtopäätöksenä todetaan siirtymisen markkinaehtoiseen liikenteeseen tuoneen kilpailua ja uusia toimintatapoja alalle. Monet pitkään toimineet liikennöitsijät keskittyvät nykyään sopimusliikenteeseen. Liikennöitsijät ovat kehittäneet lippujärjestelmiä ja hinnoittelutapoja.
Työn aihe oli kiinnostava työkokemukseni johdosta niin kuljettajana linja-autoyrityksissä kuin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa ammattiliikenteen valvontatehtävissä. Olikin mielenkiintoista tutkia vaatimuksia alalle tuloon ja velvoitteita toimia linja-autoalalla markkinaehtoisessa liikenteessä.
Työssä perehdytään karkeasti alan kehitykseen Suomessa aina 1900-luvun alusta näihin päiviin asti. Perehdytään linja-autoalaan vaikuttaviin lakeihin ja säädöksiin niin Euroopan unionin asetusten kuin kansallistenkin lakien kannalta. Työssä käydään läpi alalle tulon vaatimukset sekä alan vaikuttajat. EU:n palveluasetussopimuksen vaikutuksia ja siirtymistä markkinaehtoiseen liikenteeseen tutkitaan liikennöitsijöiden kannalta heidän kantojaan murrokseen pohtien. Tarkastellaan myös 2019 alkaneen epidemian vaikutuksia markkinaehtoiseen liikenteeseen. Lopuksi pohditaan mahdollisuuksia tulevaisuuden markkinoilla.
Johtopäätöksenä todetaan siirtymisen markkinaehtoiseen liikenteeseen tuoneen kilpailua ja uusia toimintatapoja alalle. Monet pitkään toimineet liikennöitsijät keskittyvät nykyään sopimusliikenteeseen. Liikennöitsijät ovat kehittäneet lippujärjestelmiä ja hinnoittelutapoja.