Kaupunkipyörä- ja sähköpotkulautajärjestelmien vaikutukset yleisten alueiden kunnossapitoon
Nieminen, Niklas (2021)
Nieminen, Niklas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061916416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061916416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erilaisia kaupunkipyörä- ja sähköpotkulautajärjestelmiä, sekä niiden vaikutuksia yleisten alueiden kunnossapitoon. Työn toimeksiantajana on Lahden kaupunki. Lahdessa kaupunkipyöräasemien sijoittelua hankaloittaa mäkinen topografia ja laaja kaupunkirakenne. Kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttavuuden mahdollisuutta ja sen vaikutukset Lahden kaupungissa otettiin huomioon.
Kaupunkipyörät ovat perinteisesti poljettavia tai sähköavustettuja, joiden vaikutuksia yleisten alueiden kunnossapitoon vertailtiin. Työssä tutkittiin molempien kaupunkipyöräjärjestelmä asemia, seurantajärjestelmiä, akkujen latausta ja vaikutuksia käyttöasteeseen. Toimintamallin lisäksi kaupunkipyörien käyttäjillä on suuri vaikutus yleisten alueiden kunnossapitoon, joista työssä keskitytään alamäkikäytön seurauksena lisääntyvään kunnossapitotarpeeseen. Kaupunkipyörien lisäksi työssä tutkittiin mahdollisuutta käyttää sähköpotkulautoja kaupunkipyörien ohella. Sähköpotkulaudat ovat hyvä tapa kulkea lyhyitä matkoja. Sähköpotkulaudat ovat mahdollinen tapa kompensoida kaupunkipyörien pientä määrää.
Järjestelmän suunnittelu ja toimintamalli ovat suurimpia vaikuttajia käyttöasteeseen ja yleisten alueiden kunnossapitoon. Järjestelmän suunnittelulla tarkoitetaan pyörien määrää, asemien määrää, asemien sijoittelua, mobiilisovellutusta ja hinnoittelua. Toimintamallilla tarkoitetaan asemallisuutta, asemattomuutta, perinteistä pyörää, sähköpyörää, paikannus mahdollisuuksia, huoltoa ja asemien tasausta. Käyttöasteen kasvaessa myös yleisten alueiden kunnossapidon tarve lisääntyy. Kaupunkipyörät ja sähköpotkulaudat sopivat teoriassa hyvin nykyisten julkisien liikennemuotojen rinnalle.
Kaupunkipyörät ovat perinteisesti poljettavia tai sähköavustettuja, joiden vaikutuksia yleisten alueiden kunnossapitoon vertailtiin. Työssä tutkittiin molempien kaupunkipyöräjärjestelmä asemia, seurantajärjestelmiä, akkujen latausta ja vaikutuksia käyttöasteeseen. Toimintamallin lisäksi kaupunkipyörien käyttäjillä on suuri vaikutus yleisten alueiden kunnossapitoon, joista työssä keskitytään alamäkikäytön seurauksena lisääntyvään kunnossapitotarpeeseen. Kaupunkipyörien lisäksi työssä tutkittiin mahdollisuutta käyttää sähköpotkulautoja kaupunkipyörien ohella. Sähköpotkulaudat ovat hyvä tapa kulkea lyhyitä matkoja. Sähköpotkulaudat ovat mahdollinen tapa kompensoida kaupunkipyörien pientä määrää.
Järjestelmän suunnittelu ja toimintamalli ovat suurimpia vaikuttajia käyttöasteeseen ja yleisten alueiden kunnossapitoon. Järjestelmän suunnittelulla tarkoitetaan pyörien määrää, asemien määrää, asemien sijoittelua, mobiilisovellutusta ja hinnoittelua. Toimintamallilla tarkoitetaan asemallisuutta, asemattomuutta, perinteistä pyörää, sähköpyörää, paikannus mahdollisuuksia, huoltoa ja asemien tasausta. Käyttöasteen kasvaessa myös yleisten alueiden kunnossapidon tarve lisääntyy. Kaupunkipyörät ja sähköpotkulaudat sopivat teoriassa hyvin nykyisten julkisien liikennemuotojen rinnalle.