Miten menee : voimavaramittarin kehittäminen osaksi Turun ammattikorkeakoulun ANKKURI-hanketta
Sandelin, Tiina; Sinijärvi, Satu (2021)
Sandelin, Tiina
Sinijärvi, Satu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten voimavaroja kirjallisuuskatsaukseen perustuen ja laatia mittari itsearviointiin, sekä tehdä toimintaohjeet pistemäärään liittyen. Tavoitteena on varhainen puuttuminen opinnoissa jaksamiseen ja matalan kynnyksen toimintamalli.
Voimavarat koostuvat useasta eri osiosta koettua elämää ja kehityskaari jatkuu läpi elämän. Voimavarat alkavat kehittyä heti syntymän jälkeen, turvallisuudesta, läheisyydestä, ravinnosta, sekä unen ja valveajan sopivasta määrästä. Nuoret kokevat voimavarat vain kapeana osana kokonaisuutta. Nuoruudessa tärkeimpänä voimavaralähteenä ovat perhe, ystävät, harrastukset ja koulu. Perheessä hyvä keskusteluyhteys nuoren ja vanhemman välillä, tasa-arvoiset ystävyyssuhteet, mielekäs harrastus, sekä keskivertoinen tai hyvä koulumenestys vaalivat vahvoja voimavaroja. Terveet elämäntavat ja kohtuullinen tai hyvä unenlaatu auttavat ihmistä jaksamaan haastavammissakin tilanteissa.
Tietoa etsittiin Cinahl, Pubmed, Medic, Julkari, Arto, Google scholar tietokannoista, lisäksi hakuja tehtiin käyttäen Google hakukonetta. Manuaalisella haulla tietoa etsittiin kirjaston tietokannoista, käyttäen painettuja teoksia. Väittämät voimavaramittariin luotiin kirjallisuuskatsaukseen perustuen (n=23). Väittämät perustuivat positiiviseen tulevaisuuskuvaan, positiivisiin tunteisiin, sekä realistisiin tavoitteisiin liittyen opinnoissa jaksamiseen. Väittämiä tehtiin 10, joihin opiskelija vastaa itseään parhaiten kuvaavaan vaihtoehtoon. Vastaukset analysoidaan tilastollisesti ja mittaamiseen valittiin Likert-asteikko, jossa nuori vastaa viisiportaisen asteikon mukaan, täysin samaa mieltä/ osittain samaa mieltä/ en osaa sanoa/ osittain eri mieltä/ täysin eri mieltä, vaihtoehtojen mukaisesti. Pilotointia mittariin ei aikataulullisista syistä voitu tehdä ennen opinnäytetyön valmistumista, joten mittarin käyttöä itsessään ei arvioitu tässä opinnäytetyössä.
Voimavaramittari kehitettiin osaksi Turun ammattikorkeakoulun ANKKURI-hanketta, ankkurinappisovellukseen käytettäväksi. Opiskelija vastaa kyselyyn anonyymisti. Vastauksista annetaan suuntaa antava toimintaohje hakeutua avun piiriin tarpeen mukaan.
Voimavarat koostuvat useasta eri osiosta koettua elämää ja kehityskaari jatkuu läpi elämän. Voimavarat alkavat kehittyä heti syntymän jälkeen, turvallisuudesta, läheisyydestä, ravinnosta, sekä unen ja valveajan sopivasta määrästä. Nuoret kokevat voimavarat vain kapeana osana kokonaisuutta. Nuoruudessa tärkeimpänä voimavaralähteenä ovat perhe, ystävät, harrastukset ja koulu. Perheessä hyvä keskusteluyhteys nuoren ja vanhemman välillä, tasa-arvoiset ystävyyssuhteet, mielekäs harrastus, sekä keskivertoinen tai hyvä koulumenestys vaalivat vahvoja voimavaroja. Terveet elämäntavat ja kohtuullinen tai hyvä unenlaatu auttavat ihmistä jaksamaan haastavammissakin tilanteissa.
Tietoa etsittiin Cinahl, Pubmed, Medic, Julkari, Arto, Google scholar tietokannoista, lisäksi hakuja tehtiin käyttäen Google hakukonetta. Manuaalisella haulla tietoa etsittiin kirjaston tietokannoista, käyttäen painettuja teoksia. Väittämät voimavaramittariin luotiin kirjallisuuskatsaukseen perustuen (n=23). Väittämät perustuivat positiiviseen tulevaisuuskuvaan, positiivisiin tunteisiin, sekä realistisiin tavoitteisiin liittyen opinnoissa jaksamiseen. Väittämiä tehtiin 10, joihin opiskelija vastaa itseään parhaiten kuvaavaan vaihtoehtoon. Vastaukset analysoidaan tilastollisesti ja mittaamiseen valittiin Likert-asteikko, jossa nuori vastaa viisiportaisen asteikon mukaan, täysin samaa mieltä/ osittain samaa mieltä/ en osaa sanoa/ osittain eri mieltä/ täysin eri mieltä, vaihtoehtojen mukaisesti. Pilotointia mittariin ei aikataulullisista syistä voitu tehdä ennen opinnäytetyön valmistumista, joten mittarin käyttöä itsessään ei arvioitu tässä opinnäytetyössä.
Voimavaramittari kehitettiin osaksi Turun ammattikorkeakoulun ANKKURI-hanketta, ankkurinappisovellukseen käytettäväksi. Opiskelija vastaa kyselyyn anonyymisti. Vastauksista annetaan suuntaa antava toimintaohje hakeutua avun piiriin tarpeen mukaan.