Arduino-ohjelmoinnin opetus osana alakoulun tieto- ja viestintäteknologiaa
Hiltunen, Joonas (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hiltunen, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa sitä, kuinka hyvin Arduino ja sen ohjelmointi soveltuisi alakouluihin opetettavaksi, kokeilukouluna on Puolalan alakoulu Turussa. Tätä soveltuvuutta tarkastellaan muutamalla eri tavalla, mm. käymällä läpi esimerkkejä Arduinon opettamisesta alakouluikäisille eri puolilla maailmaa sekä tarkastelemalla Puolalan alakoulussa käytettävää opetussuunnitelmaa ja sen tavoitteita. Arduinon soveltuvuutta opetukseen tutkitaan opettajille suunnatulla mielipidekyselyllä sekä alakouluikäisille suunnatulla opetuskokeilulla, jossa oppilaille opetetaan Arduinon käyttöä tehden pieniä harjoituksia. Työssä ehdotetaan myös muutamia työkaluja, joita opetukseen voisi käyttää vertaillen niiden ominaisuuksia ja tarkastellen sitä, kuinka ne sopisivat Puolalan koulun oppimisympäristöön sekä tieto- ja viestintäteknologian opetukseen.