Miten yhteisöllisyys edistää kansanmusiikin oppimista? : Tutkimus kansanmusiikin opintojakso Jamipajan toiminnasta lukuvuonna 2020–2021
Aukee, Marianna (2021)
Aukee, Marianna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816381
Tiivistelmä
Kansanmusiikissa yhdistyy perimätietoon perustuva yhteisöllinen yhtäaikainen soittaminen sekä tanssiminen, jossa osallistujat voivat olla taidoiltaan eritasoisia. Yhteismusisoinnin tarkoitus on mahdollistaa kaikkien osallistuminen omalla taitotasollaan. Tällaiseen toimintaan ei ole yksiselitteisiä oppikirjoja, koska tieto on välittynyt aiemmin mestari-kisälli-menetelmällä eikä perinteinen musiikkikasvatus tue täysin kyseistä toimintaa. Syksyllä 2018 aloitettiin yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun ja Keski-Pohjanmaan konservatorion kansanmusiikin koulutusten kanssa opintojakso nimeltä Jamipaja.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella jo toiminnassa olevaa jamipajaopintojaksoa sisältöineen lukuvuonna 2020–2021, pohtia opintojakson vaikutusta kansanmusiikkiopiskelijoiden kokemukseen yhteisöllisyydestä sekä analysoida miten kansanmusiikin ydin siirtyy tai välittyy niin ohjaajilta opiskelijoille kuin opiskelijoilta toisille opiskelijoille. Tarkoituksena on ylläpitää jamikulttuuria ja sosiaalista kulttuuriperinnettä. Tutkimustyö pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Miten yhteisöllisyys edistää kansanmusiikin oppimista? 2) Miten jamipaja kehittää kansanmusiikkiyhteisöä?
Jamipajassa käytetään opetusmenetelminä muun muassa käänteistä oppimista sekä vertaisoppimista, jotka mahdollistavat sen, että opettajien ja opiskelijoiden roolit voivat vaihtua niin, että kuka tahansa ryhmästä voi toimia opettajana.
Tutkimustuloksena todettiin, että opiskelijat kokevat yhteisöllisyyden tärkeänä ja se lisää merkittävästi vuorovaikutusta opiskelijoiden välille. Yhteisössä muodostuu yhteistyöprojekteja. Yhteisöllisyys lisää hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jamipajassa tulee ottaa huomioon yksilöiden erilaiset oppimistyylit. Perinne siirtyy sukupolvelta toiselle yhteisöissä ja siksi kansanmusiikkia tulee opettaa yhteisöllisesti.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella jo toiminnassa olevaa jamipajaopintojaksoa sisältöineen lukuvuonna 2020–2021, pohtia opintojakson vaikutusta kansanmusiikkiopiskelijoiden kokemukseen yhteisöllisyydestä sekä analysoida miten kansanmusiikin ydin siirtyy tai välittyy niin ohjaajilta opiskelijoille kuin opiskelijoilta toisille opiskelijoille. Tarkoituksena on ylläpitää jamikulttuuria ja sosiaalista kulttuuriperinnettä. Tutkimustyö pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Miten yhteisöllisyys edistää kansanmusiikin oppimista? 2) Miten jamipaja kehittää kansanmusiikkiyhteisöä?
Jamipajassa käytetään opetusmenetelminä muun muassa käänteistä oppimista sekä vertaisoppimista, jotka mahdollistavat sen, että opettajien ja opiskelijoiden roolit voivat vaihtua niin, että kuka tahansa ryhmästä voi toimia opettajana.
Tutkimustuloksena todettiin, että opiskelijat kokevat yhteisöllisyyden tärkeänä ja se lisää merkittävästi vuorovaikutusta opiskelijoiden välille. Yhteisössä muodostuu yhteistyöprojekteja. Yhteisöllisyys lisää hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jamipajassa tulee ottaa huomioon yksilöiden erilaiset oppimistyylit. Perinne siirtyy sukupolvelta toiselle yhteisöissä ja siksi kansanmusiikkia tulee opettaa yhteisöllisesti.