Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen: Opas Kaivarin Vintti -lastensuojeluyksikön henkilökunnalle
Raappana, Sanna; Vikeväkorva, Aino (2021)
Raappana, Sanna
Vikeväkorva, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816378
Tiivistelmä
Ihmisen kriisi kulkee oman kriisipolkunsa eivätkä sen vaiheet useinkaan mene tietyn mallin mukaan. Lapset ja nuoret kokevat kriisin eri tavalla kuin aikuiset, koska he voivat näyttää surun ja sokin tunteita eri tavoin ja ajattelutapa on toisenlainen. Kun perhe tulee lastensuojelun asiakkaaksi, voi taustalla olla koko perhettä koskeva kriisi, erityisesti lapsen huostaanottotilanteessa. Jos asiakkaan kriisi pitkittyy, hänellä ilmenee itsemurha-ajatuksia tai pelot rajoittavat elämää, asiakas voi tarvita pitkäkestoisempaa ammattilaisapua. Nämä merkit tulee lastensuojelutyöntekijän tunnistaa kohdatessaan kriisissä oleva asiakas ja ohjatessaan hänet jatkohoitoon.
Opinnäytetyö oli projektityö, jonka tarkoituksena oli tuottaa opas kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta Kemin kaupungin lastensuojeluyksikön, Kaivarin Vintin, henkilökunnalle. Oppaan tavoitteena on tarjota ajankohtaista tietoa kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta nykyiselle Kaivarin Vintin henkilökunnalle ja toimia apuna perehdytyksessä uusille työntekijöille. Työntekijät saavat oppaasta täydennystä osaamiseensa ja työskentelyynsä lastensuojeluyksikössä, jossa toimitaan moniammatillisessa työryhmässä. Tällöin oppaasta hyötyvät myös lastensuojelun asiakkaat, kun henkilökunnalla on osaamista kriisityöhön. Opinnäytetyöstä hyödymme myös itse, koska lisäämme ja kehitämme ammatillista osaamistamme opinnäytetyön avulla. Voimme hyödyntää opasta kriisissä olevan asiakkaan tai potilaan kohtaamisessa hoitotyössämme. Aiheen rajasimme kriisihoitotyöhön ja keskityimme lastensuojeluyksikössä kriisissä olevan asiakkaan kohtaamiseen.
Opinnäytetyön raporttiosuus sisältää tietoperustan ja oppaan kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta. Tietoperusta sisältää teoriaa kriisistä, kriisityöstä, lastensuojelusta, kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta, psyykkisestä traumasta ja dissosiaatiohäiriöstä. Kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisen opas on koottu tietoperustan pohjalta. Oppaassa kerrotaan lukijalle lyhyesti kriisistä, asiakkaan kohtaamisesta kriisin eri vaiheissa, kriisityöstä ja asiakkaan kohtaamisesta lastensuojelussa, lapsen ja nuoren kriisistä, kriisissä olevan lapsen, nuoren, vauvan ja perheen kohtaamisesta sekä hälytysmerkeistä jatkohoidon tarpeesta ja ammattilaisavun piiriin ohjaamisesta.
Opinnäytetyö oli projektityö, jonka tarkoituksena oli tuottaa opas kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta Kemin kaupungin lastensuojeluyksikön, Kaivarin Vintin, henkilökunnalle. Oppaan tavoitteena on tarjota ajankohtaista tietoa kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta nykyiselle Kaivarin Vintin henkilökunnalle ja toimia apuna perehdytyksessä uusille työntekijöille. Työntekijät saavat oppaasta täydennystä osaamiseensa ja työskentelyynsä lastensuojeluyksikössä, jossa toimitaan moniammatillisessa työryhmässä. Tällöin oppaasta hyötyvät myös lastensuojelun asiakkaat, kun henkilökunnalla on osaamista kriisityöhön. Opinnäytetyöstä hyödymme myös itse, koska lisäämme ja kehitämme ammatillista osaamistamme opinnäytetyön avulla. Voimme hyödyntää opasta kriisissä olevan asiakkaan tai potilaan kohtaamisessa hoitotyössämme. Aiheen rajasimme kriisihoitotyöhön ja keskityimme lastensuojeluyksikössä kriisissä olevan asiakkaan kohtaamiseen.
Opinnäytetyön raporttiosuus sisältää tietoperustan ja oppaan kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta. Tietoperusta sisältää teoriaa kriisistä, kriisityöstä, lastensuojelusta, kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta, psyykkisestä traumasta ja dissosiaatiohäiriöstä. Kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisen opas on koottu tietoperustan pohjalta. Oppaassa kerrotaan lukijalle lyhyesti kriisistä, asiakkaan kohtaamisesta kriisin eri vaiheissa, kriisityöstä ja asiakkaan kohtaamisesta lastensuojelussa, lapsen ja nuoren kriisistä, kriisissä olevan lapsen, nuoren, vauvan ja perheen kohtaamisesta sekä hälytysmerkeistä jatkohoidon tarpeesta ja ammattilaisavun piiriin ohjaamisesta.