Tilintarkastajan ja tilitoimiston välinen yhteistyö kirjanpitäjän näkökulmasta
Laiho, Erika (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laiho, Erika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, minkälainen tilintarkastajan tarjoama palvelu on parasta pienen tilitoimiston kirjanpitäjän kannalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tilintarkastajan ja kirjanpitäjän yhteistyötä, sekä pohtia, miten kommunikointia heidän välillänsä voitaisiin parantaa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi MST-Yhtiöt Oy, joka on taloushallinnon alalla toimiva tilitoimisto.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsitellään kirjanpitoon ja kirjanpitäjän työhön liittyviä käsitteitä ja periaatteita. Toisessa luvussa käsitellään tilintarkastukseen ja tilintarkastajan työhön liittyviä käsitteitä, periaatteita ja toimintatapoja. Keskeisimpänä käsitteenä tietoperustassa käsitellään tilinpäätöstä, joka toimii kirjanpitäjää ja tilintarkastajaa yhdistävänä tekijänä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tiedonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä päädyttiin käyttämään tutkimushaastattelua. Haastattelut suoritettiin viidelle kirjanpitäjälle toimeksiantajayrityksessä sähköpostin välityksellä. Haastattelukysymyksillä pyrittiin löytämään kirjanpitäjien ja tilintarkastajien väliseen yhteistyöhön liittyviä ongelmia. Haastatteluista saatujen tulosten avulla pohdittiin lopuksi, millä konkreettisilla tavoilla yhteistyötä voitaisiin parantaa toimeksiantajayrityksessä ja miten kirjanpitäjät voisivat itse vaikuttaa yhteistyön sujuvuuteen. Haastatteluista selvisi, että kirjanpitäjät toivoivat tilintarkastajan toimivan tarvittaessa neuvonantajana ja olevan selkeä ja suora esittäessään pyyntöjä tilinpäätöksen korjaamisessa. Toimiva yhteistyö edellyttääkin kirjanpitäjän ja tilintarkastajan välistä luottamusta ja kunnioitusta puolin ja toisin.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsitellään kirjanpitoon ja kirjanpitäjän työhön liittyviä käsitteitä ja periaatteita. Toisessa luvussa käsitellään tilintarkastukseen ja tilintarkastajan työhön liittyviä käsitteitä, periaatteita ja toimintatapoja. Keskeisimpänä käsitteenä tietoperustassa käsitellään tilinpäätöstä, joka toimii kirjanpitäjää ja tilintarkastajaa yhdistävänä tekijänä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tiedonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä päädyttiin käyttämään tutkimushaastattelua. Haastattelut suoritettiin viidelle kirjanpitäjälle toimeksiantajayrityksessä sähköpostin välityksellä. Haastattelukysymyksillä pyrittiin löytämään kirjanpitäjien ja tilintarkastajien väliseen yhteistyöhön liittyviä ongelmia. Haastatteluista saatujen tulosten avulla pohdittiin lopuksi, millä konkreettisilla tavoilla yhteistyötä voitaisiin parantaa toimeksiantajayrityksessä ja miten kirjanpitäjät voisivat itse vaikuttaa yhteistyön sujuvuuteen. Haastatteluista selvisi, että kirjanpitäjät toivoivat tilintarkastajan toimivan tarvittaessa neuvonantajana ja olevan selkeä ja suora esittäessään pyyntöjä tilinpäätöksen korjaamisessa. Toimiva yhteistyö edellyttääkin kirjanpitäjän ja tilintarkastajan välistä luottamusta ja kunnioitusta puolin ja toisin.