Helsingin varikon kaukoliikenteeseen liittyvien operatiivisten kunnossapitotöiden tuotantotilojen selvittäminen
Väisänen, Ville (2021)
Väisänen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816373
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty VR FleetCarelle, joka on VR Groupin tytäryhtiö ja vastaa kaikista junakalustoon liittyvistä kunnossapitotoimista. Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, pystytäänkö Ilmalan varikolla sijaitsevassa Pendolino-hallissa tekemään Pendolino-junien huolto- ja korjaustöiden lisäksi myös vaunujen huoltoja. Sen lisäksi haluttiin kartoittaa mikä on Pendolino-hallin käyttöaste, jotta tiedetään, onko hallissa tilaa muulle junakalustolle.
Kovasti kasavavan junaliikenteen kysynnän vuoksi, VR on hankkinut ja uudistanut junakalustoaan viime vuosien aikana. Tämä on johtanut siihen, että niin halli- kuin raidekapasiteetti kunnossapitovarikoilla on alkanut käydä ahtaaksi. Tähän asti Pendolino-hallissa on huollettu vain Pendolino- ja Allegro-junia.
Työ aloitettiin tekemällä kolme viikon kestävää seurantaa eri kuukausien aikana, painottuen talviajalle, jotta saadaan varmasti oikea kuva, mikä Pendolino-hallin käyttöaste on. Ensimmäisessä seurannassa seurattiin pelkästään hallin käyttöastetta. Toisessa ja kolmannessa seurannassa seurattiin myös, mitä junille tehdään, kun ne ovat hallissa. Viikon seurannat ajoittuivat joulukuulle 2019, tammikuulle 2020 ja helmikuulle 2020.
Opinnäytetyön apuna käytin lean-filosiasta tuttuja aihealueita, liittyen muun muassa virtaus- ja resurssitehokkuuteen, sekä tehokkuusmatriisiin. Lopussa löytyvät seurantojen tulokset sekä pohdintaan, miten Pendolino-hallia pystyttäisiin hyödyntämään myös vaunuhuoltojen näkökulmasta.
Tehdyt seurannat olivat onnistuneita ja saimme tärkeää informaatiota hallin käyttöasteesta.
Saimme dataa siitä, kuinka pitkiä aikoja Pendolinot viettävät hallissa ja mitä niille tehdään.
Emme kuitenkaan pysty tarkasti sanomaan, kuinka monta tuntia junaa huolletaan, jos juna on hallissa esimerkiksi 12 tuntia. Opinnäytetyön tärkein tulos oli se, että Ilmalan varikolla sijaitsevassa Pendolino-hallissa on paikoitellen vapaata tilaa suorittaa myös vaunukalustolle tehtäviä huoltoja. On kuitenkin tutkittava, miten työ organisoidaan siten, että työtehokkuus ei kärsi ja vaunut saadaan sujuvasti Pendolino-halliin.
Kovasti kasavavan junaliikenteen kysynnän vuoksi, VR on hankkinut ja uudistanut junakalustoaan viime vuosien aikana. Tämä on johtanut siihen, että niin halli- kuin raidekapasiteetti kunnossapitovarikoilla on alkanut käydä ahtaaksi. Tähän asti Pendolino-hallissa on huollettu vain Pendolino- ja Allegro-junia.
Työ aloitettiin tekemällä kolme viikon kestävää seurantaa eri kuukausien aikana, painottuen talviajalle, jotta saadaan varmasti oikea kuva, mikä Pendolino-hallin käyttöaste on. Ensimmäisessä seurannassa seurattiin pelkästään hallin käyttöastetta. Toisessa ja kolmannessa seurannassa seurattiin myös, mitä junille tehdään, kun ne ovat hallissa. Viikon seurannat ajoittuivat joulukuulle 2019, tammikuulle 2020 ja helmikuulle 2020.
Opinnäytetyön apuna käytin lean-filosiasta tuttuja aihealueita, liittyen muun muassa virtaus- ja resurssitehokkuuteen, sekä tehokkuusmatriisiin. Lopussa löytyvät seurantojen tulokset sekä pohdintaan, miten Pendolino-hallia pystyttäisiin hyödyntämään myös vaunuhuoltojen näkökulmasta.
Tehdyt seurannat olivat onnistuneita ja saimme tärkeää informaatiota hallin käyttöasteesta.
Saimme dataa siitä, kuinka pitkiä aikoja Pendolinot viettävät hallissa ja mitä niille tehdään.
Emme kuitenkaan pysty tarkasti sanomaan, kuinka monta tuntia junaa huolletaan, jos juna on hallissa esimerkiksi 12 tuntia. Opinnäytetyön tärkein tulos oli se, että Ilmalan varikolla sijaitsevassa Pendolino-hallissa on paikoitellen vapaata tilaa suorittaa myös vaunukalustolle tehtäviä huoltoja. On kuitenkin tutkittava, miten työ organisoidaan siten, että työtehokkuus ei kärsi ja vaunut saadaan sujuvasti Pendolino-halliin.