Esteettömien luontomatkailupalveluiden kuvaileminen verkossa
Kotiranta, Sami (2021)
Kotiranta, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816366
Tiivistelmä
Luontomatkailun kysyntä on kasvanut ja sen myötä myös esteettömille luontokohteille ja palveluille on enemmän tarvetta. Luonnon esteettömyydestä voi olla vaikeaa saada tietoa, jos ei itse ole käynyt paikan päällä tutustumassa kohteeseen. Jotta kaikki pääsevät tasa-arvoisesti liikkumaan luontoon, tarvitaan kartoituksia, joissa kohteiden ympäristöä analysoidaan, ja näin voidaan kuvailla kohteiden eri puolia. Tässä opinnäytetyössä onkin tavoitteena tutkia, miten maailmalla tuodaan esille esteettömyyttä luontomatkailun verkkopalveluissa ja etsiä näistä parhaita käytäntöjä. Matkailuyritykset voivat hyödyntää tätä tietoa oman liiketoimintansa kehittämiseen kattavampien palveluiden muodossa.
Menetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin sisällönanalyysia sekä benchmarkingia. Lähempään tarkasteluun valittiin 18 kohdetta. Verkkosivuja analysoitiin ensin systemaattisesti yhdeksässä eri kategoriassa, joilla otettiin selvää millä tavoin esteettömyyttä koskevaa tietoa on tuotu esille. Tämän jälkeen valikoiduilta verkkosivuilta etsittiin parhaita käytäntöjä esteettömyyden kuvailuun.
Tuloksista saatiin selville, että eri maiden ja palveluiden kuvailutapojen välillä on paljon eroja. Nämä erot vaikeuttavat matkailijan tutustumista kohteisiin. Kaupunkien ja rakennusten esteettömyydestä löytyi huomattavasti helpommin tietoa kuin luontokohteista. Esteettömyyttä koskeva tieto myös löytyy usein vasta pitkän etsimisen jälkeen, sillä harvat sivustot antavat matkailijan etsiä esteettömiä kohteita erikseen. Joillain sivustoilla oli kuitenkin käytössä erilaisia kuvailun tapoja, joita monet muutkin voisivat hyödyntää.
Menetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin sisällönanalyysia sekä benchmarkingia. Lähempään tarkasteluun valittiin 18 kohdetta. Verkkosivuja analysoitiin ensin systemaattisesti yhdeksässä eri kategoriassa, joilla otettiin selvää millä tavoin esteettömyyttä koskevaa tietoa on tuotu esille. Tämän jälkeen valikoiduilta verkkosivuilta etsittiin parhaita käytäntöjä esteettömyyden kuvailuun.
Tuloksista saatiin selville, että eri maiden ja palveluiden kuvailutapojen välillä on paljon eroja. Nämä erot vaikeuttavat matkailijan tutustumista kohteisiin. Kaupunkien ja rakennusten esteettömyydestä löytyi huomattavasti helpommin tietoa kuin luontokohteista. Esteettömyyttä koskeva tieto myös löytyy usein vasta pitkän etsimisen jälkeen, sillä harvat sivustot antavat matkailijan etsiä esteettömiä kohteita erikseen. Joillain sivustoilla oli kuitenkin käytössä erilaisia kuvailun tapoja, joita monet muutkin voisivat hyödyntää.