Ulkoistetun hankinnan toimivuus teollisuusyrityksessä sidosryhmien näkökulmasta
Koivisto, Jouko (2021)
Koivisto, Jouko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ulkoisen hankinnan toimivuutta teollisuusyrityksessä sidosryhmien näkökulmasta. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ulkoistettuja hankinnan palveluita hankintatoimen muutosprojektin jälkeen. Hankintatoimen muutosprojektin päätavoitteet olivat alentaa hankinnan toiminnan vuosittaisia kustannuksia globaalisti 30% ja nostaa hankintatoimen tehokkuutta merkittävästi, jotta sama palvelutaso saadaan edelleen ylläpidettyä.
Määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli saada vastauksia kysymyksiin; pystyttiinkö sama hankinnan palvelutaso ylläpitämään, vaikka kustannuksia pudotettiin merkittävästi ulkoistamisen kautta sekä oliko hankinnan ulkoistuksella merkitys sidosryhmien työmäärään ja kuinka hyvin sidosryhmät osaavat käyttää hankinnan läpivientiin liittyviä menetelmiä ja työkaluja, kun apua ei enää ole saatavilla tuotantolaitoksen paikallisen hankintatoimen kautta. Määrällisen tutkimuksen ja Webropol-kyselylomakkeen kautta oli mahdollisuus selvittää vastauksia näihin kysymyksiin.
Ensimmäisenä merkittävänä tuloksena voidaan pitää sitä, että hankinnan palvelutasoa ei ole pystytty pitämään täysin aiempaa vastaavalla tasolla. Tietoa paikallisen tuotantolaitoksen ulkoistetuista hankinnan palveluista ei ole riittävästi saatavilla. Tätä lopputulosta tukee myös avointen kysymysten kautta saadut vastaukset. Toinen keskeinen tulos liittyi sidosryhmien työmäärään. Yksikään vastaajista ei kokenut työmääränsä vähentyneen ja lähes puolet oli sitä mieltä, että työmäärä on lisääntynyt. Kolmantena keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että enemmistö vastaajista koki osaavansa käyttää Smartbuy-järjestelmää itsenäisesti. Huomionarvoista oli kuitenkin se, että yli puolet vastaajista koki ohjeistuksen olevan puutteellista.
Tämän kyselytutkimuksen perusteella ei ole mahdollista todeta, onko tavoiteltu suora kustannussäästö toteutunut sellaisella tasolla, jota yritys tavoitteli, mutta myös sitä seikkaa voidaan kuitenkin näiden tutkimustulosten perusteella vahvasti kyseenalaistaa. Kyselytutkimuksen perustella selkeää on kuitenkin se, että sidosryhmien näkökulmasta katsoen hankinnan palvelutasoa ei ole kyetty ylläpitämään vastaavalla tasolla, jolla se oli ennen toiminnan ulkoistamista.
Määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli saada vastauksia kysymyksiin; pystyttiinkö sama hankinnan palvelutaso ylläpitämään, vaikka kustannuksia pudotettiin merkittävästi ulkoistamisen kautta sekä oliko hankinnan ulkoistuksella merkitys sidosryhmien työmäärään ja kuinka hyvin sidosryhmät osaavat käyttää hankinnan läpivientiin liittyviä menetelmiä ja työkaluja, kun apua ei enää ole saatavilla tuotantolaitoksen paikallisen hankintatoimen kautta. Määrällisen tutkimuksen ja Webropol-kyselylomakkeen kautta oli mahdollisuus selvittää vastauksia näihin kysymyksiin.
Ensimmäisenä merkittävänä tuloksena voidaan pitää sitä, että hankinnan palvelutasoa ei ole pystytty pitämään täysin aiempaa vastaavalla tasolla. Tietoa paikallisen tuotantolaitoksen ulkoistetuista hankinnan palveluista ei ole riittävästi saatavilla. Tätä lopputulosta tukee myös avointen kysymysten kautta saadut vastaukset. Toinen keskeinen tulos liittyi sidosryhmien työmäärään. Yksikään vastaajista ei kokenut työmääränsä vähentyneen ja lähes puolet oli sitä mieltä, että työmäärä on lisääntynyt. Kolmantena keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että enemmistö vastaajista koki osaavansa käyttää Smartbuy-järjestelmää itsenäisesti. Huomionarvoista oli kuitenkin se, että yli puolet vastaajista koki ohjeistuksen olevan puutteellista.
Tämän kyselytutkimuksen perusteella ei ole mahdollista todeta, onko tavoiteltu suora kustannussäästö toteutunut sellaisella tasolla, jota yritys tavoitteli, mutta myös sitä seikkaa voidaan kuitenkin näiden tutkimustulosten perusteella vahvasti kyseenalaistaa. Kyselytutkimuksen perustella selkeää on kuitenkin se, että sidosryhmien näkökulmasta katsoen hankinnan palvelutasoa ei ole kyetty ylläpitämään vastaavalla tasolla, jolla se oli ennen toiminnan ulkoistamista.