Tuoteryhmän myyntiluvut ja myynnin kehittäminen : Husqvarna Automower tuoteryhmä yrityksessä X
Kujansuu, Eetu (2020)
Kujansuu, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816347
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli perehtyä toimeksiantaja yrityksen Automower®-robottiruohonleikkureiden tuoteryhmän myyntilukuihin ja pyrkiä niiden pohjalta kehittämään tuoteryhmän myyntiä tulevaisuudessa. Robottiruohonleikkureiden myynti on yrityksessä kasvanut vasta viime vuosien aikana ja tilastoja myyntiluvuista ei juuri ole. Myyntimäärien kasvu on kahden viime vuoden aikana ollut hurjaa ja tilastoja tulevaisuuden päätöksien tueksi on kaivattu. Opinnäytetyön lopussa on myös pyritty ennustamaan sitä, miten robotti-ruohonleikkureiden myyminen tulee tulevaisuudessa kehittymään.
Luvut määrälliseen tutkimukseen ja myyntitilastoihin on kerätty yrityksen ERP-järjestelmästä ja niistä on luotu tilastoja ja taulukoita. Myyntitilastojen ohella on tuoteryhmää pyritty mittaamaan ja analysoimaan myös kannattavuuden kautta. Tuoteryhmästä kerättyjen ja tuotettujen tietojen pohjalta on pyritty kehittämään tuoteryhmän myyntiä ja tuottamaan mainosmateriaalia myynnin tueksi.
Myyntiluvuista kävi ilmi, kuinka Automowereiden myynti on kasvanut huomattavasti viimeisen viiden vuoden aikana. Myyntimäärien kasvu on kuitenkin painottunut viimeisen vuoden aikana yrityksen toimipisteitä selvästi yhteen, joka on vastannut viimeisen vuoden kasvusta lähes yksin. Toinen myyntitilastoista paljastunut ongelma Automowereiden kohdalla olivat niiden vähäiset huoltomäärät, sekä lisätarvikkeiden vähäinen myynti.
Tuotetun tiedon ja materiaalien avulla yritys voi toivottavasti valmistautua ennakoituun myyntimäärien kasvuun ja tehostaa sitä.Tuotettu materiaali antaa mahdollisuuden kehittää myös tuoteryhmän osia, jotka tarvitsevat vielä kehitystä. Luodut selkeämmät palvelukokonaisuudet tuovat jatkossa toivottavasti enemmän kaivattua tuloja laitteen huolloista ja lisätarvikkeiden myynnistä.
Luvut määrälliseen tutkimukseen ja myyntitilastoihin on kerätty yrityksen ERP-järjestelmästä ja niistä on luotu tilastoja ja taulukoita. Myyntitilastojen ohella on tuoteryhmää pyritty mittaamaan ja analysoimaan myös kannattavuuden kautta. Tuoteryhmästä kerättyjen ja tuotettujen tietojen pohjalta on pyritty kehittämään tuoteryhmän myyntiä ja tuottamaan mainosmateriaalia myynnin tueksi.
Myyntiluvuista kävi ilmi, kuinka Automowereiden myynti on kasvanut huomattavasti viimeisen viiden vuoden aikana. Myyntimäärien kasvu on kuitenkin painottunut viimeisen vuoden aikana yrityksen toimipisteitä selvästi yhteen, joka on vastannut viimeisen vuoden kasvusta lähes yksin. Toinen myyntitilastoista paljastunut ongelma Automowereiden kohdalla olivat niiden vähäiset huoltomäärät, sekä lisätarvikkeiden vähäinen myynti.
Tuotetun tiedon ja materiaalien avulla yritys voi toivottavasti valmistautua ennakoituun myyntimäärien kasvuun ja tehostaa sitä.Tuotettu materiaali antaa mahdollisuuden kehittää myös tuoteryhmän osia, jotka tarvitsevat vielä kehitystä. Luodut selkeämmät palvelukokonaisuudet tuovat jatkossa toivottavasti enemmän kaivattua tuloja laitteen huolloista ja lisätarvikkeiden myynnistä.