Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen : Case: Leineperin ruukki
Kivelä, Aino (2021)
Kivelä, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816334
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten kestävä ja vastuullinen matkailu on otettu tapaus kohteen eli Leineperin ruukin toiminnassa huomioon ja missä olisi kehitettävää. Työssä tutkittiin myös Sustainable Travel Finland -ohjelman edellytyksiä, haasteita ja hyötyjä, jotka Leineperin ruukin tulisi myös ottaa huomioon. Työn teoreettinen viitekehys koostuu kestävästä kehityksestä sekä kestävästä ja vastuullisesta matkailusta.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto koostui muun muassa teemahaastatteluista ja webinaaritallenteista, joiden avulla kerättiin tietoa Sustainable Travel Finland -ohjelmaan liittyen. Leineperin ruukin toiminnan ja kehittämiskohteiden tutkimisessa aineistona käytettiin henkilökohtaisia tiedonantoja sekä laadullista internet-kyselyä, johon sisältyi myös Likertin asteikkoa hyödyntäviä kysymyksiä. Aineiston analyysissä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia ovat, että kestävän matkailun kehittämisessä olennaista on sitoutua toiminnan kehittämiseen yhteistyössä henkilöstön kanssa, sisällyttää vastuullisuus kokonaisvaltaisesti osaksi toimintaa sekä viestiä vastuullisuustoimista läpinäkyvällä tavalla osana matkailuyrityksen tai -alueen viestintää. Leineperin ruukin nykytilanteessa ja kehityskohteissa korostui osaamisen ja yhteistyön merkitys, palvelutarjonnan kehittäminen, vastuullisuusviestintä sekä kestäviin investointeihin sijoittaminen.
Tuloksista voidaan päätellä, että vastuullisuus tukee matkailuliiketoiminnan kannattavuutta ja kilpailukykyä, kun kysyntä ja vaatimukset vastuullisuudelle ovat kasvussa eri sidosryhmien keskuudessa. Vastuullisen ja kestävän matkailuliiketoiminnan kehittäminen vaatii yritykseltä tai alueelta resursseja, mutta tuo myös pitkäkestoisia hyötyjä, kuten lisäarvoa ja -näkyvyyttä sekä mahdollisia kustannussäästöjä. The topic of the thesis was how sustainable and responsible tourism is considered in the case subject and what needs to be improved. The thesis also includes research on the qualifications, challenges, and advantages of the Sustainable Travel Finland program that should be considered in the case subject. The theoretical framework consists of sustainable development and sustainable and responsible tourism.
The thesis was a case study with a qualitative research approach. The research data collected on the Sustainable Travel Finland program consisted of thematic interviews and webinar recordings. Personal communication with the representatives of the case subject and a qualitative internet survey that also included questions utilizing the Likert scale, were used to collect data about the current situation and the areas of development in the case subject. Theory-based content analysis was used to analyze the data.
The results of the thesis show that developing sustainable tourism, commitment and cooperation of the personnel are essential factors as well as integrating responsibility holistically into all operations. The results show that it is also significant to communicate transparently about the measurement of responsibility in the tourism company or destination. The importance of improving knowledge and co-operation, service development, responsibility reporting and investments improving sustainability were emphasized as topical issues and as key areas of development in the case subject.
The conclusions were that responsibility supports the profitability and competitiveness of the tourism business since the demand and requirements for responsibility are growing amongst various stakeholders. Developing sustainable and responsible tourism requires resources but on the other hand, it creates long-term benefits, such as added value and visibility as well as possible cost savings to the tourism company or destination.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto koostui muun muassa teemahaastatteluista ja webinaaritallenteista, joiden avulla kerättiin tietoa Sustainable Travel Finland -ohjelmaan liittyen. Leineperin ruukin toiminnan ja kehittämiskohteiden tutkimisessa aineistona käytettiin henkilökohtaisia tiedonantoja sekä laadullista internet-kyselyä, johon sisältyi myös Likertin asteikkoa hyödyntäviä kysymyksiä. Aineiston analyysissä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia ovat, että kestävän matkailun kehittämisessä olennaista on sitoutua toiminnan kehittämiseen yhteistyössä henkilöstön kanssa, sisällyttää vastuullisuus kokonaisvaltaisesti osaksi toimintaa sekä viestiä vastuullisuustoimista läpinäkyvällä tavalla osana matkailuyrityksen tai -alueen viestintää. Leineperin ruukin nykytilanteessa ja kehityskohteissa korostui osaamisen ja yhteistyön merkitys, palvelutarjonnan kehittäminen, vastuullisuusviestintä sekä kestäviin investointeihin sijoittaminen.
Tuloksista voidaan päätellä, että vastuullisuus tukee matkailuliiketoiminnan kannattavuutta ja kilpailukykyä, kun kysyntä ja vaatimukset vastuullisuudelle ovat kasvussa eri sidosryhmien keskuudessa. Vastuullisen ja kestävän matkailuliiketoiminnan kehittäminen vaatii yritykseltä tai alueelta resursseja, mutta tuo myös pitkäkestoisia hyötyjä, kuten lisäarvoa ja -näkyvyyttä sekä mahdollisia kustannussäästöjä.
The thesis was a case study with a qualitative research approach. The research data collected on the Sustainable Travel Finland program consisted of thematic interviews and webinar recordings. Personal communication with the representatives of the case subject and a qualitative internet survey that also included questions utilizing the Likert scale, were used to collect data about the current situation and the areas of development in the case subject. Theory-based content analysis was used to analyze the data.
The results of the thesis show that developing sustainable tourism, commitment and cooperation of the personnel are essential factors as well as integrating responsibility holistically into all operations. The results show that it is also significant to communicate transparently about the measurement of responsibility in the tourism company or destination. The importance of improving knowledge and co-operation, service development, responsibility reporting and investments improving sustainability were emphasized as topical issues and as key areas of development in the case subject.
The conclusions were that responsibility supports the profitability and competitiveness of the tourism business since the demand and requirements for responsibility are growing amongst various stakeholders. Developing sustainable and responsible tourism requires resources but on the other hand, it creates long-term benefits, such as added value and visibility as well as possible cost savings to the tourism company or destination.