Vastuullisuus suomalaisen muoti- ja tekstiilialan yrityksen markkinointiviestinnässä - tutkimusmenetelmänä benchmarking
Oivanen, Viivi (2021)
Oivanen, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816330
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle, joka toimii muoti- ja tekstiilialalla. Tarkoituksena on kerätä nettisivuilta, verkkokaupasta ja Instagramista havaintoja case- yrityksen ja neljän muun samalla alalla toimivien kotimaisten kilpailijoiden viestinnässä korostuvista vastuullisuusteemoista. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on luoda suuntaa antava käsitys siitä, miten toimeksiantaja on suoriutunut vastuullisessa markkinointiviestinnässään verrattuna kilpailijoihinsa.
Opinnäytetyön päämääränä on löytää uusia ideoita ja näkökulmia case-yrityksen toiminnan ja erityisesti markkinointiviestinnän edistämiseksi vastuullisuuden suhteen. Tavoitteena on huomata mahdolliset ristiriidat tai puutteet yrityksen arvojen ja markkinointiviestinnän välillä liittyen vastuullisuusasioihin sekä saada toimeksiantajalle työkaluja kehittää yrityksen toimintaa ja viestintää entistä vastuullisemmaksi.
Työn teoreettinen tutkimusosuus keskittyy kestävään kehitykseen, yritysvastuuseen, Triple Bottom Line -malliin, markkinointiviestintään, liiketoiminnan läpinäkyvyyteen ja muoti- ja tekstiilialan vastuullisuuteen. Empiirinen tutkimusosa perustuu pääasiassa vertailukehittämisen menetelmään eli benchmarking-menetelmään. Tämän työn kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä perustuu case-yrityksen edustajan kanssa tehtyyn haastatteluun.
Tutkimus osoittaa, että yrityksen läpinäkyvyys ei välttämättä välity kuluttajalle yhtä vahvasti kuin mitä yritys itse luulee. Case-yrityksen tärkeimmäksi kehitystavoitteeksi nousee toiminnan ja viestinnän läpinäkyvyys sekä kattavampi ja syvällisempi sisältö markkinointiviestinnässä. Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään erilaisia ideoita ja näkökulmia toimeksiantajan käytettäväksi sen kehittäessään toimintaansa ja viestintäänsä.
Opinnäytetyön päämääränä on löytää uusia ideoita ja näkökulmia case-yrityksen toiminnan ja erityisesti markkinointiviestinnän edistämiseksi vastuullisuuden suhteen. Tavoitteena on huomata mahdolliset ristiriidat tai puutteet yrityksen arvojen ja markkinointiviestinnän välillä liittyen vastuullisuusasioihin sekä saada toimeksiantajalle työkaluja kehittää yrityksen toimintaa ja viestintää entistä vastuullisemmaksi.
Työn teoreettinen tutkimusosuus keskittyy kestävään kehitykseen, yritysvastuuseen, Triple Bottom Line -malliin, markkinointiviestintään, liiketoiminnan läpinäkyvyyteen ja muoti- ja tekstiilialan vastuullisuuteen. Empiirinen tutkimusosa perustuu pääasiassa vertailukehittämisen menetelmään eli benchmarking-menetelmään. Tämän työn kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä perustuu case-yrityksen edustajan kanssa tehtyyn haastatteluun.
Tutkimus osoittaa, että yrityksen läpinäkyvyys ei välttämättä välity kuluttajalle yhtä vahvasti kuin mitä yritys itse luulee. Case-yrityksen tärkeimmäksi kehitystavoitteeksi nousee toiminnan ja viestinnän läpinäkyvyys sekä kattavampi ja syvällisempi sisältö markkinointiviestinnässä. Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään erilaisia ideoita ja näkökulmia toimeksiantajan käytettäväksi sen kehittäessään toimintaansa ja viestintäänsä.