Taloushallintopalveluiden hinnoittelu : Case Tilitoimisto X
Pirttikoski, Mira (2021)
Pirttikoski, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816315
Tiivistelmä
Tilitoimistossa X on havahduttu tilitoimistoalan murrokseen. Perinteinen kirjanpitotyö muuttuu tällä hetkellä nopeasti ja kilpailu on alalla suurta. Tilitoimistossa X haluttiin vastata tähän alan haasteeseen uudella verkkokauppakonseptilla, jossa tilitoimistopalveluita voi ostaa verkkokaupasta sujuvasti aikaan ja paikkaan sitomatta sekä kiinteään hintaan. Tilitoimistopalvelut eivät nykypäivänä tarkoita pelkästään kirjanpitoa vaan myös muita erityispalveluita, kuten arvonmääritystä, veroneuvontaa sekä monipuolista konsultaatiota.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tilitoimiston X uuden kirjanpitopalvelun hinnoittelua sekä viiden erityispalvelun hinnoittelua ja tarvittavia taustatietoja. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui taloushallinnon tilanteen kartoittamisesta, hinnoittelusta sekä tilitoimistoalan nykytilan selvittämisestä.
Tutkimusta varten tilitoimistossa X kerättiin dataa jo myynnissä olevasta uudesta kirjanpitopalvelusta ja tämän datan avulla tarkasteltiin tuotteen kannattavuutta. Kilpailijoiden hintatasoa sekä yrityksen omaa hintatasoa tarkastelemalla voitiin määrittää kilpailuperusteinen hintataso. Vastaavasti erityispalveluille määritettiin tarvittavat taustatiedot sekä hinnat kustannusperusteisesti. Tulosten perusteella todettiin kirjanpitohintojen olevan sekä kustannus- että markkinaperusteisesti sopivalla tasolla. Vastaavasti erityispalveluiden tarkastelun prosessin tuloksena saatiin luotua taulukko, jossa on esitetty tarvittavat taustatiedot. Erityispalveluiden hinnoittelua pystyttiin tarkastelemaan vain kustannusperusteisesti markkinaperusteisen datan puuttumisen vuoksi.
Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tutkimustuloksia pohtiessaan tilitoimiston X palveluiden hinnoittelua. Tutkimuksen jälkeen havaittiin, että omakustannusarvoa olisi ollut syytä tarkentaa, jotta tulokset olisivat olleet tarkemmat. Uusi kirjanpitopalvelu vaatii asiakasyritykseltä enemmän panostusta kirjanpitoon, joten välttämättä kilpailijoiden hinnat eivät ole suoraan verrattavissa tilitoimiston X tarjoamaan kirjanpitopalveluun. Tulosten tarkentamiseksi tulevaisuudessa olisi hyvä kerätä lisää dataa ja tarkentaa omakustannusarvoa ja voittolisää. Samoin asiakasyritysten asiakastyytyväisyyttä palveluihin voisi selvittää asiakaskyselyllä: kuinka asiakkaat kokevat uuden tuotteen ja erityispalvelut.
Luku 6 on täysin salattu, ja luvut 5 ja 7 ovat osin salattuja. Salatut osat on merkitty tekstiin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tilitoimiston X uuden kirjanpitopalvelun hinnoittelua sekä viiden erityispalvelun hinnoittelua ja tarvittavia taustatietoja. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui taloushallinnon tilanteen kartoittamisesta, hinnoittelusta sekä tilitoimistoalan nykytilan selvittämisestä.
Tutkimusta varten tilitoimistossa X kerättiin dataa jo myynnissä olevasta uudesta kirjanpitopalvelusta ja tämän datan avulla tarkasteltiin tuotteen kannattavuutta. Kilpailijoiden hintatasoa sekä yrityksen omaa hintatasoa tarkastelemalla voitiin määrittää kilpailuperusteinen hintataso. Vastaavasti erityispalveluille määritettiin tarvittavat taustatiedot sekä hinnat kustannusperusteisesti. Tulosten perusteella todettiin kirjanpitohintojen olevan sekä kustannus- että markkinaperusteisesti sopivalla tasolla. Vastaavasti erityispalveluiden tarkastelun prosessin tuloksena saatiin luotua taulukko, jossa on esitetty tarvittavat taustatiedot. Erityispalveluiden hinnoittelua pystyttiin tarkastelemaan vain kustannusperusteisesti markkinaperusteisen datan puuttumisen vuoksi.
Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tutkimustuloksia pohtiessaan tilitoimiston X palveluiden hinnoittelua. Tutkimuksen jälkeen havaittiin, että omakustannusarvoa olisi ollut syytä tarkentaa, jotta tulokset olisivat olleet tarkemmat. Uusi kirjanpitopalvelu vaatii asiakasyritykseltä enemmän panostusta kirjanpitoon, joten välttämättä kilpailijoiden hinnat eivät ole suoraan verrattavissa tilitoimiston X tarjoamaan kirjanpitopalveluun. Tulosten tarkentamiseksi tulevaisuudessa olisi hyvä kerätä lisää dataa ja tarkentaa omakustannusarvoa ja voittolisää. Samoin asiakasyritysten asiakastyytyväisyyttä palveluihin voisi selvittää asiakaskyselyllä: kuinka asiakkaat kokevat uuden tuotteen ja erityispalvelut.
Luku 6 on täysin salattu, ja luvut 5 ja 7 ovat osin salattuja. Salatut osat on merkitty tekstiin.