Verkkosivustoratkaisun luominen : case: Backmark Oy
Suominen, Jere (2021)
Lataukset:
Suominen, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle, Backmark Oy:lle verkkosivusto. Sen oli tarkoitus kasvattaa Backmarkin uskottavuutta ulkopuolisten sidosryhmien edessä ja lisätä Backmarkin valmiuksia käynnistää B2C-puolen operaatioita, kuten mainoskampanjoita. Toissijainen tarkoitus oli rakentaa verkkosivusto sen tyyppisellä tavalla, että se voisi houkutella kävijöitä ilman uusia hakukoneoptimoinnin toimia. Tavoitteiden saavuttamiseksi oleellisimmat kysymykset olivat: miten verkkosivustosta voidaan rakentaa toimeksiantajan kehittämisen tarpeisiin vastaava kokonaisuus, miten se voi kasvattaa liiketoiminnan uskottavuutta ulkopuolisten sidosryhmien silmissä, miten se kannattaa rakentaa, jotta se voidaan liittää myöhemmin aloitettavaan markkinointiin saumattomasti ja mitkä työkalut mahdollistaisivat verkkosivuston nousemisen kuluttajien ostopoluille?
Teoreettinen osuus muodostui tärkeäksi, jotta voitiin valita kaikkein tarkoituksenmukaisimmat työkalut toimeksiannon tavoitteiden saavuttamiseksi. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin verkkosivustojen, SEO:n ja erityisesti hakusanatutkimuksen merkitystä toimeksiannolle. Tarkoituksena oli selventää mitä verkkosivustolla voitaisiin saavuttaa, miten se tulee rakentaa ja mikä sen yhteys voisi olla toimeksiantajan tuleviin digitaalisiin kanaviin, kuten Instagramiin. Näiden lisäksi selvitettiin hakusanatutkimuksen vaiheita ja sen hyödyntämisen tapoja verkkosivuston luomisessa.
Digitaalisen kehityshankkeen tuotokset olivat neljä ostajapersoonaa, verkkosivusto ja hakusanatutkimus. Ostajapersoonat auttoivat toimeksiantajaa segmentoinnissa, ja ne toimivat työkaluina verkkosivuston kohdistamisessa. Hakusanatutkimus osana SEO:ta auttoi verkkosivuston tekstien kohdentamisessa oikeille hakusanoille.
Tuotoksia voidaan hyödyntää niiden varsinaisissa tarkoitusperissä, mutta sen lisäksi ne toimivat hyvänä pohjana tuleville kehityshankkeille. Ostajapersoonien luonti auttaa yritystä segmentoinnissa ja sisällön kohdentamisessa luodulle verkkosivustolle. Hakusanatutkimus auttaa yritystä hahmottamaan paremmin heidän haluamiensa asiakkaiden taipumuksia etsiä informaatiota, jota voidaan hyödyntää ostajapersoonien jatkokehityksessä sekä SEO-tekstien tuottamisessa. Verkkosivusto tulee auttamaan verkkokaupan julkaisemisessa, ja sitä voidaan hyödyntää brändin luomisessa. Sen tyylin pohjalta voi lisäksi tuottaa muuta graafista suunnittelua vaativaa materiaalia kuten käyntikortteja. SEO osana verkkosivuston rakenteen luontia varmisti, että verkkosivusto voidaan julkaista ja yhdistää Googleen mahdollisimman pienellä vaivalla.
Teoreettinen osuus muodostui tärkeäksi, jotta voitiin valita kaikkein tarkoituksenmukaisimmat työkalut toimeksiannon tavoitteiden saavuttamiseksi. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin verkkosivustojen, SEO:n ja erityisesti hakusanatutkimuksen merkitystä toimeksiannolle. Tarkoituksena oli selventää mitä verkkosivustolla voitaisiin saavuttaa, miten se tulee rakentaa ja mikä sen yhteys voisi olla toimeksiantajan tuleviin digitaalisiin kanaviin, kuten Instagramiin. Näiden lisäksi selvitettiin hakusanatutkimuksen vaiheita ja sen hyödyntämisen tapoja verkkosivuston luomisessa.
Digitaalisen kehityshankkeen tuotokset olivat neljä ostajapersoonaa, verkkosivusto ja hakusanatutkimus. Ostajapersoonat auttoivat toimeksiantajaa segmentoinnissa, ja ne toimivat työkaluina verkkosivuston kohdistamisessa. Hakusanatutkimus osana SEO:ta auttoi verkkosivuston tekstien kohdentamisessa oikeille hakusanoille.
Tuotoksia voidaan hyödyntää niiden varsinaisissa tarkoitusperissä, mutta sen lisäksi ne toimivat hyvänä pohjana tuleville kehityshankkeille. Ostajapersoonien luonti auttaa yritystä segmentoinnissa ja sisällön kohdentamisessa luodulle verkkosivustolle. Hakusanatutkimus auttaa yritystä hahmottamaan paremmin heidän haluamiensa asiakkaiden taipumuksia etsiä informaatiota, jota voidaan hyödyntää ostajapersoonien jatkokehityksessä sekä SEO-tekstien tuottamisessa. Verkkosivusto tulee auttamaan verkkokaupan julkaisemisessa, ja sitä voidaan hyödyntää brändin luomisessa. Sen tyylin pohjalta voi lisäksi tuottaa muuta graafista suunnittelua vaativaa materiaalia kuten käyntikortteja. SEO osana verkkosivuston rakenteen luontia varmisti, että verkkosivusto voidaan julkaista ja yhdistää Googleen mahdollisimman pienellä vaivalla.