Yhdessä vai eri teille? : pikkulapsiperheen vanhempien vanhemmuutta ja parisuhdetta vahvistava ryhmätoimintamalli
Fennander, Mari-Susanna (2021)
Fennander, Mari-Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja pilotoida Vantaalla vanhemmuutta ja parisuhdetta vahvistava verkkototeutuksellinen ryhmätoimintamalli pikkulapsiperheiden vanhemmille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea pikkulapsiperheiden vanhempien vanhemmuutta ja parisuhdetta sekä tarjota ennaltaehkäisevää tukea ryhmämuotoisena vertaistukena. Ryhmätoimintamalli on yhteisöllisyyttä ja vertaistukea lisäävä asiakaspalvelumalli.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa osallistettiin asiakasperheitä ryhmätoimintamallin kehittämiseen. Ryhmätoimintamallin suunnittelu ja ryhmän vetäminen toteutettiin moniammatillisena parityönä. Asiakasperheiltä kerättyjen palautteiden perusteella verkkototeutuksena pidetty ryhmätoimintamalli koettiin tarpeelliseksi ja sen nähtiin tukevan parisuhdetta. Kehittämisehdotuksina perheet nostivat päiväkirjan kirjoittamisen, ryhmäkertojen materiaalien jakamisen etukäteen vanhemmille, keskittymisen aiheisiin mitkä perheet näkivät ajankohtaisiksi sekä riittävän keskusteluajan.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa osallistettiin asiakasperheitä ryhmätoimintamallin kehittämiseen. Ryhmätoimintamallin suunnittelu ja ryhmän vetäminen toteutettiin moniammatillisena parityönä. Asiakasperheiltä kerättyjen palautteiden perusteella verkkototeutuksena pidetty ryhmätoimintamalli koettiin tarpeelliseksi ja sen nähtiin tukevan parisuhdetta. Kehittämisehdotuksina perheet nostivat päiväkirjan kirjoittamisen, ryhmäkertojen materiaalien jakamisen etukäteen vanhemmille, keskittymisen aiheisiin mitkä perheet näkivät ajankohtaisiksi sekä riittävän keskusteluajan.