Sosiaalisen median vaikutus Z-sukupolven naisten ostokäyttäytymiseen
Salonpää, Kaisa (2021)
Salonpää, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksen pohjalta selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa Z-sukupolven naisten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16–26-vuotiaat naiset. Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia, sosiaalista mediaa, ostokäyttäytymistä ja Z-sukupolvea alaotsakkeineen. Teoriaosuus rajautui tutkimusongelman mukaisesti. Lähdemateriaalina käytettiin sekä painettuja että digitaalisia lähteitä.
Tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, jota jaettiin nettilinkin kautta suureen Facebook-ryhmään. Kysely sisälsi ostokäyttäytymiseen, mainontaan ja sosiaaliseen mediaan liittyviä kysymyksiä, joista osa oli strukturoituja ja osa avoimia kysymyksiä. Vastauksia kyselyyn tuli viikon aikana 429.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisella medialla oli suhteellisen suuri vaikutus Z-sukupolven naisten ostokäyttäytymiseen. Tuloksista kävi ilmi, että yli puolet vastaajista kokivat, että sillä, millaisia kommentteja jostain tuotteesta tai palvelusta muut käyttäjät olivat jättäneet, on vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä. Valtaosa vastaajista seurasi sosiaalisessa mediassa julkisuuden henkilöitä ja vaikuttajia, mutta noin puolet näistä vastaajista kokivat niiden vaikuttavan vain harvoin heidän ostokäyttäytymiseensä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia, sosiaalista mediaa, ostokäyttäytymistä ja Z-sukupolvea alaotsakkeineen. Teoriaosuus rajautui tutkimusongelman mukaisesti. Lähdemateriaalina käytettiin sekä painettuja että digitaalisia lähteitä.
Tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, jota jaettiin nettilinkin kautta suureen Facebook-ryhmään. Kysely sisälsi ostokäyttäytymiseen, mainontaan ja sosiaaliseen mediaan liittyviä kysymyksiä, joista osa oli strukturoituja ja osa avoimia kysymyksiä. Vastauksia kyselyyn tuli viikon aikana 429.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisella medialla oli suhteellisen suuri vaikutus Z-sukupolven naisten ostokäyttäytymiseen. Tuloksista kävi ilmi, että yli puolet vastaajista kokivat, että sillä, millaisia kommentteja jostain tuotteesta tai palvelusta muut käyttäjät olivat jättäneet, on vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä. Valtaosa vastaajista seurasi sosiaalisessa mediassa julkisuuden henkilöitä ja vaikuttajia, mutta noin puolet näistä vastaajista kokivat niiden vaikuttavan vain harvoin heidän ostokäyttäytymiseensä.