Sosiaalisen median strategia : case kiinteistövälitysalan yritys
Oksanen, Julia (2021)
Oksanen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kiinteistövälitysalla toimivalle yritykselle sosiaalisen median strategia, jonka avulla yritys voi kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sosiaalisen median käyttöön suuntaviivat, joiden avulla yrityksellä on mahdollisuus selkeyttää alussa olevaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja tehdä siitä suunnitelmallista. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin miksi, miten ja millä keinoin sosiaalista mediaa voidaan lähteä hyödyntämään osana yrityksen viestintää ja markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään sosiaalisen median käyttöä markkinointitarkoituksessa sekä esitellään sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Nykymaailmassa tavoitteelliseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa liittyy vahvasti maksettu mainonta, joten sitä käsitellään pääpiirteittäin yeiskuvan saamiseksi kyseisestä aiheesta. Teoriaosassa perehdytään myös sosiaalisen median strategian luomiseen ja käsitellään sen kannalta olennaisia osa-alueita.
Sosiaalisen median strategia laadittiin mukaillen viestintätoimisto Viestintä-Pirittan sosiaalisen median strategiamallia, sillä se sisältää kattavasti kaikki tärkeät aihealueet ja on malliltaan selkeä, konkreettinen ja helposti ymmärrettävä. Strategiamallin pohjalta kehitettiin toimeksiantajan tarpeet huomioiva kokonaisuus, jossa käsitellään ensiksi yrityksen tavoitteet, kohderyhmä ja kanavat sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi perehdytään viestinnän tyyliin ja siihen, millaista sisältöä yrityksen tulisi tuottaa. Tämän jälkeen kerrotaan kanavien hallinnasta, seurannasta ja toimenpiteiden mittaamisesta. Lopuksi ehdotetaan toimenpiteitä sosiaalisen median kehittämiseksi. Strategian osana toteutettiin myös kilpailija-analyysi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään sosiaalisen median käyttöä markkinointitarkoituksessa sekä esitellään sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Nykymaailmassa tavoitteelliseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa liittyy vahvasti maksettu mainonta, joten sitä käsitellään pääpiirteittäin yeiskuvan saamiseksi kyseisestä aiheesta. Teoriaosassa perehdytään myös sosiaalisen median strategian luomiseen ja käsitellään sen kannalta olennaisia osa-alueita.
Sosiaalisen median strategia laadittiin mukaillen viestintätoimisto Viestintä-Pirittan sosiaalisen median strategiamallia, sillä se sisältää kattavasti kaikki tärkeät aihealueet ja on malliltaan selkeä, konkreettinen ja helposti ymmärrettävä. Strategiamallin pohjalta kehitettiin toimeksiantajan tarpeet huomioiva kokonaisuus, jossa käsitellään ensiksi yrityksen tavoitteet, kohderyhmä ja kanavat sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi perehdytään viestinnän tyyliin ja siihen, millaista sisältöä yrityksen tulisi tuottaa. Tämän jälkeen kerrotaan kanavien hallinnasta, seurannasta ja toimenpiteiden mittaamisesta. Lopuksi ehdotetaan toimenpiteitä sosiaalisen median kehittämiseksi. Strategian osana toteutettiin myös kilpailija-analyysi.