Erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten aikuisten kokemuksia mobiililuotaimesta osana digitaalisten sote-palveluiden kehittämistä
Ronkainen, Tomi (2021)
Ronkainen, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716266
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tarkastella itsedokumentointiin perustuvaa muotoiluluotainta erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten aikuisten osallistamisen keinona. Kehittämistyö oli osa DigiIN-hanketta, jossa muun muassa kehitetään parempia sähköisiä sosiaali- ja terveyspalveluita sekä pohditaan, miten hankalasti tavoitettavia ihmisiä saadaan mukaan palveluiden kehittämiseen. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää kohderyhmän kokemuksia muotoiluluotaimeen osallistumisesta ja tuottaa tietoa luotaimesta kuvaamalla luotaamisen prosessin eri vaiheita. Lisäksi työn tavoitteena oli kehittää erityisesti työn kohderyhmän tutkimiseen soveltuvan luotaamisen tarkistuslista.
Kehittämistyön tietoperusta rakentui käyttäjäkeskeisen suunnittelun, yhteiskehittämisen sekä muotoiluluotaimen ja virikehaastattelujen keskeisten kirjallisuus- ja tutkimuslähteiden avulla. Työ eteni yhteiskehittämistä tukevaa palvelumuotoiluprosessia noudattaen. Kohderyhmän edustajat olivat esimerkiksi päihde- tai mielenterveyskuntoutujia, joista voi olla hankalaa kerätä käyttäjätietoa perinteisillä tutkimusmenetelmillä. Tästä syystä kehittämistyön luotaimeksi valittiin mobiililuotain, joka toteutettiin osallistujille tutun WhatsApp-pikaviestisovelluksen avulla.
Osallistujat olivat pääosin motivoituneita koko luotaamisen ajan. He kokivat osallistumisen vaivattomaksi, koska WhatsApp-sovellus oli heille entuudestaan tuttu. He olivat valmiita suosittelemaan luotaamista muille. Osallistujien kokemukset antavat viitteitä siitä, että muotoiluluotain voi olla varteenotettava vaihtoehto hankalasti tavoitettavien kohderyhmien osallistamiseen ja tutkimiseen, kunhan aihe on kiinnostava ja osallistamisen väline tai tapa on osallistujalle luonteva. Kehittämistyön yhteydessä rakennettu luotaamisen tarkistuslista esittää käytännönläheisesti mobiililuotaamisen vaiheet, joihin kannattaa jatkossa kiinnittää erityistä huomiota luotaimen suunnittelussa, toteutuksessa ja aineiston käsittelyssä. Nuorille aikuisille suunnatussa mobiililuotaimessa voisi esimerkiksi hyödyntää laajemmin välineen monipuolisia toiminnallisuuksia, joilla kohderyhmästä voi kerätä rikkaampaa tietoa.
Kehittämistyön tietoperusta rakentui käyttäjäkeskeisen suunnittelun, yhteiskehittämisen sekä muotoiluluotaimen ja virikehaastattelujen keskeisten kirjallisuus- ja tutkimuslähteiden avulla. Työ eteni yhteiskehittämistä tukevaa palvelumuotoiluprosessia noudattaen. Kohderyhmän edustajat olivat esimerkiksi päihde- tai mielenterveyskuntoutujia, joista voi olla hankalaa kerätä käyttäjätietoa perinteisillä tutkimusmenetelmillä. Tästä syystä kehittämistyön luotaimeksi valittiin mobiililuotain, joka toteutettiin osallistujille tutun WhatsApp-pikaviestisovelluksen avulla.
Osallistujat olivat pääosin motivoituneita koko luotaamisen ajan. He kokivat osallistumisen vaivattomaksi, koska WhatsApp-sovellus oli heille entuudestaan tuttu. He olivat valmiita suosittelemaan luotaamista muille. Osallistujien kokemukset antavat viitteitä siitä, että muotoiluluotain voi olla varteenotettava vaihtoehto hankalasti tavoitettavien kohderyhmien osallistamiseen ja tutkimiseen, kunhan aihe on kiinnostava ja osallistamisen väline tai tapa on osallistujalle luonteva. Kehittämistyön yhteydessä rakennettu luotaamisen tarkistuslista esittää käytännönläheisesti mobiililuotaamisen vaiheet, joihin kannattaa jatkossa kiinnittää erityistä huomiota luotaimen suunnittelussa, toteutuksessa ja aineiston käsittelyssä. Nuorille aikuisille suunnatussa mobiililuotaimessa voisi esimerkiksi hyödyntää laajemmin välineen monipuolisia toiminnallisuuksia, joilla kohderyhmästä voi kerätä rikkaampaa tietoa.