Risteilyaluksen nesteytetyn maakaasupolttoaineen tuuletusjärjestelmä
Höglund, Riku (2021)
Höglund, Riku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on keskittyä tehostamaan jo olemassa olevaa risteilyaluksen LNGpolttoainejärjestelmän tuuletusta käyttöönoton näkökulmasta. Nestemäisen maakaasun tuuletusjärjestelmän tehokas ja oikeanlainen toiminta on tärkeää, jotta työntekijöiden turvallisuus voidaan taata ja jotta laitteiston toimintaa voidaan optimoida. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan yleisesti nesteytetystä maakaasusta ja sen käytöstä polttoaineena risteilyaluksessa. Nestemäinen maakaasu on kasvattanut suosiotaan, sillä se on vähäpäästöisin käytössä oleva polttoaine tänä päivänä.
Työssä käsitellään myös nestemäiseen maakaasuun ja sen käyttöön liittyviä riskejä. Riskien minimoimiseksi ja turvallisen työympäristön takaamiseksi eri tahot ovat laatineet standardeja ja säädöksiä, jotka esitellään tässä opinnäytetyössä. Työn lopussa syvennytään nestemäisen maakaasun tuuletusjärjestelmään ja sen tehostamiseen.
Työn tuloksena syntyi parannusehdotuksia LNG-tuuletuksen putkikanaviin. Näillä muutoksilla pyritään parantamaan jo olemassa olevaa järjestelmää. Parannusehdotukset ovat yksikertaisia ja täten helposti toteutettavissa.
Työssä käsitellään myös nestemäiseen maakaasuun ja sen käyttöön liittyviä riskejä. Riskien minimoimiseksi ja turvallisen työympäristön takaamiseksi eri tahot ovat laatineet standardeja ja säädöksiä, jotka esitellään tässä opinnäytetyössä. Työn lopussa syvennytään nestemäisen maakaasun tuuletusjärjestelmään ja sen tehostamiseen.
Työn tuloksena syntyi parannusehdotuksia LNG-tuuletuksen putkikanaviin. Näillä muutoksilla pyritään parantamaan jo olemassa olevaa järjestelmää. Parannusehdotukset ovat yksikertaisia ja täten helposti toteutettavissa.