Hedelmä- ja vihannesosaston kehittäminen: case X
Suuripää, Sara (2021)
Suuripää, Sara
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään hypermarketin hedelmä- ja vihannesosaston asiakastyytyväisyyttä sekä saatavuuden ja hävikin kehittymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten päivittäistavarakaupan alalla toimivan toimeksiantajayrityksen hedelmä- ja vihannesosastolla tehty uudistus vaikutti asiakastyytyväisyyteen sekä hävikinhallintaan ja saatavuuteen. Lisäksi tavoitteena oli kerätä kehitysehdotuksia toiminnan kehittämiseen. Toimipaikassa suoritettiin vuosi sitten remontti, jossa uudistettiin koko myymälä. Remontin yhteydessä myös hedelmä- ja vihannesosasto uudistettiin ja muutettiin uuteen paikkaan. Remontin jälkeen asiakkailla on ollut haasteita löytää tarvitsemiaan tuotteita, jonka lisäksi saatavuuden takaamisessa ja hävikin syntymisen hallinnassa on ollut haasteita. Osastolla tehtiin helmikuussa 2021 uudistus, jossa tuotteiden paikkoja muutettiin vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita. Tässä opinnäytetyössä siis selvitettiin, miten uudistus vaikutti asiakastyytyväisyyteen sekä hävikin ja saatavuuden kehittymiseen. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista sekä saatavuuden- ja hävikinhallintaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin verkossa suoritetulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Asiakkailta saatiin kerättyä kyselyssä 138 vastausta. Tutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista koki uudistuksen olleen onnistunut ja suosittelisi asiointia kyseisellä osastolla. Saatavuutta ja hävikkiä tutkittiin yhdeksän viikon seurantajakson aikana ennen uudistusta ja sen jälkeen viikoittaisilla tunnusluvuilla. Seurantajakson aikana saatavuudessa ja hävikinhallinnassa oli vaihtelua mutta kehityssuunta oli kuitenkin molemmissa toivotunlainen. Saatavuus kehittyi paremmaksi, ja hävikki pieneni. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää jatkossa erityisesti asiakkaiden kehitysehdotusten myötä toiminnan kehittämisen tukena.
Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin verkossa suoritetulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Asiakkailta saatiin kerättyä kyselyssä 138 vastausta. Tutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista koki uudistuksen olleen onnistunut ja suosittelisi asiointia kyseisellä osastolla. Saatavuutta ja hävikkiä tutkittiin yhdeksän viikon seurantajakson aikana ennen uudistusta ja sen jälkeen viikoittaisilla tunnusluvuilla. Seurantajakson aikana saatavuudessa ja hävikinhallinnassa oli vaihtelua mutta kehityssuunta oli kuitenkin molemmissa toivotunlainen. Saatavuus kehittyi paremmaksi, ja hävikki pieneni. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää jatkossa erityisesti asiakkaiden kehitysehdotusten myötä toiminnan kehittämisen tukena.