InTO-työssäoppimismallin kehittäminen insinöörikoulutuksessa
Oinas, Edvin (2021)
Oinas, Edvin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia syksyllä 2019 Turun ammattikorkeakoulussa alkaneen insinööriksi työssä oppien eli InTO-mallin toimivuutta siihen osallistuneiden yritysten ja opiskelijoiden näkökulmasta. Työ toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka vastauksia analysoitiin. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on myös pyrkiä kehittämään InTO-mallia kyselyistä saatujen vastausten avulla ja omien havaintojen perusteella.
Erityisesti uusien syksyllä 2020 InTO-malliin osallistuneiden yritysten ja opiskelijoiden vastaukset koulutusmalliin liittyvistä kysymyksistä ovat positiivisia. Vanhat syksyinä 2018–2019 InTO-malliin osallistuneet yritykset kokevat myös InTO-mallin olevan toimiva. Samoina syksyinä aloittaneet opiskelijat kokevat myös InTO-mallia kohtaan positiivisia tuntemuksia, mutta heidän vastaustensa perusteella koulutusmallissa on myös parannettavaa. Kyselyiden vastausmäärät jäivät hieman alle odotusten, mutta tutkimus on laadullinen, eikä tämä siksi haittaa tutkimusta merkittävästi.
InTO-mallissa on paljon potentiaalia. InTO-mallin avulla opiskelijat saavat arvokasta työkokemusta oikeissa työympäristöissä, ja etenkin käytännönläheisesti oppiville opiskelijoille koulutusmalli on varteenotettava vaihtoehto. Yritykset myös hyötyvät InTO-mallista paljon, koska he hyötyvät opiskelijan tuottamasta työpanoksesta työssäoppimisen ajan sekä saavat opiskelijan valmistuttua valmiin työntekijän yritykseensä. Koulutusmallissa tosin on vielä kehitettävää etenkin sopimuksen ja koulun tarjoaman tuen osalta, jotta opiskelijoiden kokemus varsinaisesta työssäoppimisesta olisi entistä parempi. Koulutusmallia voisi lisäksi markkinoida vielä hieman enemmän, jotta uudet opiskelijat ja yritykset innostuisivat siitä tulevaisuudessa.
Erityisesti uusien syksyllä 2020 InTO-malliin osallistuneiden yritysten ja opiskelijoiden vastaukset koulutusmalliin liittyvistä kysymyksistä ovat positiivisia. Vanhat syksyinä 2018–2019 InTO-malliin osallistuneet yritykset kokevat myös InTO-mallin olevan toimiva. Samoina syksyinä aloittaneet opiskelijat kokevat myös InTO-mallia kohtaan positiivisia tuntemuksia, mutta heidän vastaustensa perusteella koulutusmallissa on myös parannettavaa. Kyselyiden vastausmäärät jäivät hieman alle odotusten, mutta tutkimus on laadullinen, eikä tämä siksi haittaa tutkimusta merkittävästi.
InTO-mallissa on paljon potentiaalia. InTO-mallin avulla opiskelijat saavat arvokasta työkokemusta oikeissa työympäristöissä, ja etenkin käytännönläheisesti oppiville opiskelijoille koulutusmalli on varteenotettava vaihtoehto. Yritykset myös hyötyvät InTO-mallista paljon, koska he hyötyvät opiskelijan tuottamasta työpanoksesta työssäoppimisen ajan sekä saavat opiskelijan valmistuttua valmiin työntekijän yritykseensä. Koulutusmallissa tosin on vielä kehitettävää etenkin sopimuksen ja koulun tarjoaman tuen osalta, jotta opiskelijoiden kokemus varsinaisesta työssäoppimisesta olisi entistä parempi. Koulutusmallia voisi lisäksi markkinoida vielä hieman enemmän, jotta uudet opiskelijat ja yritykset innostuisivat siitä tulevaisuudessa.