Markkinatutkimus: Digitalisaation tila menestyneissä satakuntalaisissa yrityksissä
Karvonen, Essi (2021)
Karvonen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää satakuntalaisten yritysten digitalisaation tila. Tutkimus toteutettiin keväällä 2021. Toimeksiantaja oli porilainen IT-alan yritys Hubble Oy. Tavoitteena oli saada selvyys, miten digitalisaatio vaikuttaa satakuntalaisissa yrityksissä: miten digitalisaatiota hyödynnetään nyt ja mikä on sen merkitys tulevaisuudessa, millaisia vaikutuksia digitalisaatiolla on ollut tähän asti, millä tasolla digitaalinen osaaminen on, mihin digitalisaation toivotaan vaikuttavan sekä mitkä osa-alueet tuottavat haasteita. Toimeksiantaja oli tutkimukseen erittäin tyytyväinen.
Markkinatutkimus suoritettiin käyttämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, puhelinhaastattelua ja sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimukseen osallistuneiden yritysten digitalisaation tila toimialavertailussa oli hyvin vaihtelevaa. Yleisesti voidaan todeta, että digitalisaation tila satakuntalaisissa yrityksissä on melko hyvä. Tutkimustulokset osoittivat myös, että monilla satakuntalaisilla yrityksillä digitalisaatio on huomioitu strategiassa. Yrityksillä on siis tietoa, kuinka ottaa digitalisaatio huomioon ja mahdollisesti myös miten edistää sitä. Lisäksi voidaan todeta, että digitaalinen osaaminen on myös melko hyvällä tasolla.
Yritysten melko hyvä digitalisaation tila ei kuitenkaan ole riittävä. Mikäli haluaa pärjätä kilpailussa, on digitalisaation kehityksessä pysyttävä mukana. Asiantuntijoiden mukaan yritykset eivät tiedä digitalisaation mahdollisuuksia ja tutkimusten tulosten mukaan osalle yrityksistä ei ole selvää, kuinka hyödyntää digitalisaatiota, mikä on mielestäni huolestuttavaa. Viimeistään nyt tulisi yritysten ymmärtää digitalisaation merkitys ja se, kuinka sillä voidaan esimerkiksi avata uusia tapoja toimia ja vaikuttaa liiketoiminnan kehittämiseen.
Markkinatutkimus suoritettiin käyttämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, puhelinhaastattelua ja sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimukseen osallistuneiden yritysten digitalisaation tila toimialavertailussa oli hyvin vaihtelevaa. Yleisesti voidaan todeta, että digitalisaation tila satakuntalaisissa yrityksissä on melko hyvä. Tutkimustulokset osoittivat myös, että monilla satakuntalaisilla yrityksillä digitalisaatio on huomioitu strategiassa. Yrityksillä on siis tietoa, kuinka ottaa digitalisaatio huomioon ja mahdollisesti myös miten edistää sitä. Lisäksi voidaan todeta, että digitaalinen osaaminen on myös melko hyvällä tasolla.
Yritysten melko hyvä digitalisaation tila ei kuitenkaan ole riittävä. Mikäli haluaa pärjätä kilpailussa, on digitalisaation kehityksessä pysyttävä mukana. Asiantuntijoiden mukaan yritykset eivät tiedä digitalisaation mahdollisuuksia ja tutkimusten tulosten mukaan osalle yrityksistä ei ole selvää, kuinka hyödyntää digitalisaatiota, mikä on mielestäni huolestuttavaa. Viimeistään nyt tulisi yritysten ymmärtää digitalisaation merkitys ja se, kuinka sillä voidaan esimerkiksi avata uusia tapoja toimia ja vaikuttaa liiketoiminnan kehittämiseen.