Yrittäjyysopintojen toiminnallinen toteutusmalli ammatillisiin oppilaitoksiin
Kangas, Taija; Kuikka, Henna (2021)
Lataukset:
Kangas, Taija
Kuikka, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716211
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa yrittäjyysopetuksen opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja haasteita ammatillisissa oppilaitoksissa. Tavoitteena oli yrittäjyysopetuksessa käytettävien pedagogisten menetelmien ja oppimisympäristöjen monipuolistaminen ammatillisissa oppilaitoksissa kaikille valinnaisissa tutkinnonosissa yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen. Yrittäjyysopinnot ovat oleellinen osa ammatillista koulutusta ja tässä työssä oli tarkoitus saada uusia näkökulmia yrittäjyysopetuksen toteuttamiseen.
Viitekehyksessä käsitellyt käsitteet olivat tekemällä oppiminen, toimintaoppiminen, kokemuksellinen oppiminen, kognitiivinen oppimisnäkemys, projektioppimisen menetelmät, yrittäjämäiset toimintatavat ja tavoitelähtöinen oppiminen ja arviointi. Toiminnallisen oppimisen menetelmien lisäksi avattiin DIANA- mallia eli rakentuvan osaamisen digiajan verkko- oppimisympäristöissä oppimisen mallia.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Haastateltaviksi valittiin sattumanvaraisesti yrittäjyysopettajia sekä yrittäjäyhteistyökumppaneita ja heille toteutettiin avoin teemahaastattelu. Haastatteluiden aineisto luokiteltiin aineistosta nousseiden teemojen mukaan ja kehittämistyössä hyödynnettiin näitä vastauksia. Sisältöanalyysillä verrattiin saatuja aineistoja teoreettiseen viitekehykseen.
Keskeisinä tuloksina voitiin todeta, että pedagogisia kokemuksellisia opetusmenetelmiä ja työelämälähtöisiä monipuolisia oppimisympäristöjä tulisi lisätä ammatilliseen yrittäjyysopetukseen. Motivointia, projektioppimista, ongelmanratkaisu taitoja ja yrittäjämäisiä toimintatapoja tulisi opettaa osana yrittäjyysopintoja. Oppiminen ja osaaminen saavutetaan kokeilemalla ja harjoittamalla yrittäjyyttä oikeissa yrityksissä, omissa harjoitusyrityksissä, oppilaitosten yrityksissä, työelämässä oppien ja verkko- opetusalustoja hyväksi käyttäen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, ammatillisen koulutuksen yrittäjyysopetuksen toiminnallisia ja tekemällä oppimisen menetelmiä, yrittäjämäisiä toimintatapoja ja kokemuksellista oppimista tukevia menetelmiä tulisi käyttää tulevaisuuden yrittäjyystaitojen ammattitaitovaatimuksia opiskeltaessa. Lopputuloksena luotiin yrittäjyysopetukseen toiminnallinen toteuttamismalli ammatillisiin oppilaitoksiin, jossa otettiin huomioon käytännön läheiset kokemuksellisen oppimisen pedagogiset menetelmät, monipuoliset työelämälähtöiset oppimisympäristöt ja ammatilliseen koulutukseen asetetut ammattitaitovaatimukset.
Viitekehyksessä käsitellyt käsitteet olivat tekemällä oppiminen, toimintaoppiminen, kokemuksellinen oppiminen, kognitiivinen oppimisnäkemys, projektioppimisen menetelmät, yrittäjämäiset toimintatavat ja tavoitelähtöinen oppiminen ja arviointi. Toiminnallisen oppimisen menetelmien lisäksi avattiin DIANA- mallia eli rakentuvan osaamisen digiajan verkko- oppimisympäristöissä oppimisen mallia.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Haastateltaviksi valittiin sattumanvaraisesti yrittäjyysopettajia sekä yrittäjäyhteistyökumppaneita ja heille toteutettiin avoin teemahaastattelu. Haastatteluiden aineisto luokiteltiin aineistosta nousseiden teemojen mukaan ja kehittämistyössä hyödynnettiin näitä vastauksia. Sisältöanalyysillä verrattiin saatuja aineistoja teoreettiseen viitekehykseen.
Keskeisinä tuloksina voitiin todeta, että pedagogisia kokemuksellisia opetusmenetelmiä ja työelämälähtöisiä monipuolisia oppimisympäristöjä tulisi lisätä ammatilliseen yrittäjyysopetukseen. Motivointia, projektioppimista, ongelmanratkaisu taitoja ja yrittäjämäisiä toimintatapoja tulisi opettaa osana yrittäjyysopintoja. Oppiminen ja osaaminen saavutetaan kokeilemalla ja harjoittamalla yrittäjyyttä oikeissa yrityksissä, omissa harjoitusyrityksissä, oppilaitosten yrityksissä, työelämässä oppien ja verkko- opetusalustoja hyväksi käyttäen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, ammatillisen koulutuksen yrittäjyysopetuksen toiminnallisia ja tekemällä oppimisen menetelmiä, yrittäjämäisiä toimintatapoja ja kokemuksellista oppimista tukevia menetelmiä tulisi käyttää tulevaisuuden yrittäjyystaitojen ammattitaitovaatimuksia opiskeltaessa. Lopputuloksena luotiin yrittäjyysopetukseen toiminnallinen toteuttamismalli ammatillisiin oppilaitoksiin, jossa otettiin huomioon käytännön läheiset kokemuksellisen oppimisen pedagogiset menetelmät, monipuoliset työelämälähtöiset oppimisympäristöt ja ammatilliseen koulutukseen asetetut ammattitaitovaatimukset.