Päiväkirjaopinnäytetyö varhaiskasvatuksen opettajana
Cozma, Mihaela Dana (2021)
Cozma, Mihaela Dana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa, arvioida ja kehittää temaattista, ilmiöpohjaista työskentelytapaa varhaiskasvatuksen opettajan työssä monikulttuurisessa ryhmässä päiväkodissa.
Opinnäytetyö on toteutettu käytännössä päiväkirjan muodossa. Olen 10 viikon ajan dokumentoinut varhaiskasvatuksen opettajan päivittäistä toimintaa päiväkodissa. Jokaisen viikon lopussa analysoin viikon toimintaa ja sitä, miten onnistuin suunnittelemaan, toteuttamaan sekä arvioimaan pedagogista toimintaa teorian ja seuraavien linjausten pohjalta: Varhaiskasvatuslaki 540/2018, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma 2019.
Viikkoanalyysien tavoitteena on kehittää monikulttuurisen ryhmän ilmiöpohjaista pedagogista toimintaa ja lasten osallisuutta lisäävää toimintamallia. Samalla analyysit auttavat myös opiskelijaan kehittymään ammatillisesti, suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan erilaisia tapoja, joilla kaikki lapset saadaan osallistumaan toimintaan aktiivisina toimijoina monikielisessä ympäristössä.
Opinnäytetyö on toteutettu käytännössä päiväkirjan muodossa. Olen 10 viikon ajan dokumentoinut varhaiskasvatuksen opettajan päivittäistä toimintaa päiväkodissa. Jokaisen viikon lopussa analysoin viikon toimintaa ja sitä, miten onnistuin suunnittelemaan, toteuttamaan sekä arvioimaan pedagogista toimintaa teorian ja seuraavien linjausten pohjalta: Varhaiskasvatuslaki 540/2018, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma 2019.
Viikkoanalyysien tavoitteena on kehittää monikulttuurisen ryhmän ilmiöpohjaista pedagogista toimintaa ja lasten osallisuutta lisäävää toimintamallia. Samalla analyysit auttavat myös opiskelijaan kehittymään ammatillisesti, suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan erilaisia tapoja, joilla kaikki lapset saadaan osallistumaan toimintaan aktiivisina toimijoina monikielisessä ympäristössä.