Käytettävyys — Case Canvas -oppimisalusta
Vuono, Ekaterina (2021)
Vuono, Ekaterina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616170
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tutkittiin Laurea-ammattikorkeakoulun Canvas-oppimisalustan käytettävyyttä. Oppimisalusta otettiin käyttöön keväällä 2020. Yleiseen käyttöön kaikille opintojaksoille Canvas tuli vuonna 2021. Canvas korvasi Optiman asteittain ja Optiman käyttö päättyi kokonaan kesällä 2021. Käytettävyystestaus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun toimeksiannosta. Tutkimuskysymyksenä on selvittää Canvas-oppimisalustassa esiintyvät käytettävyysongelmat.
Canvas on selainpohjainen, nykyaikainen, digitaalinen oppimisalusta, jota käytetään kaikissa Laurean koulutuksissa keväästä 2021 alkaen. Laurea-ammattikorkeakoulu otti ensimmäisenä Suomessa Canvasin käyttöönsä.
Menetelminä työssä on käytetty käytettävyystestiä, haastattelua ja havainnointia. Opinnäytetyössä käsiteltiin käytettävyyttä opiskelijoiden näkökulmasta. Testihenkilöitä oli kuusi ja heidän havaintojensa perusteella löydettiin Canvas-oppimisalustasta käytettävyysongelmia. Testin tuloksena saadut kehittämisideat ja -ehdotukset raportoitiin eteenpäin. Tutkimustulosten perusteella Canvas-oppimisalustan käytettävyyden voitiin todeta olevan hyvällä tasolla opiskelijoiden käytön näkökulmasta.
Canvas on selainpohjainen, nykyaikainen, digitaalinen oppimisalusta, jota käytetään kaikissa Laurean koulutuksissa keväästä 2021 alkaen. Laurea-ammattikorkeakoulu otti ensimmäisenä Suomessa Canvasin käyttöönsä.
Menetelminä työssä on käytetty käytettävyystestiä, haastattelua ja havainnointia. Opinnäytetyössä käsiteltiin käytettävyyttä opiskelijoiden näkökulmasta. Testihenkilöitä oli kuusi ja heidän havaintojensa perusteella löydettiin Canvas-oppimisalustasta käytettävyysongelmia. Testin tuloksena saadut kehittämisideat ja -ehdotukset raportoitiin eteenpäin. Tutkimustulosten perusteella Canvas-oppimisalustan käytettävyyden voitiin todeta olevan hyvällä tasolla opiskelijoiden käytön näkökulmasta.