Opetusvideo PEP-puhalluksesta
Hamberg, Kilian; Yli-Arvo, Laura (2021)
Hamberg, Kilian
Yli-Arvo, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa opetusvideo vastapainehengityksestä eli PEP-puhalluksesta Centria-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön. Tavoitteena oli tuottaa video oikeaoppisesta PEP-puhalluksesta, jota voidaan käyttää Centria-ammattikorkeakoulussa osana hoitotyön opetusta. Tavoitteena on, että videon avulla opiskelijat oppivat, mitä vastapainehengityksessä eli PEP-puhalluksessa tapahtuu, mihin se perustuu ja miten potilaalle ohjataan oikeanlainen puhallustekniikka. Tavoitteena on sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen osaamisen kehittyminen PEP-puhallusten osa-alueella. Opin näytetyö on toteutettu tuotekehittelyprojektina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista, potilaan kohtaa mista ja vuorovaikutusta sekä laadukasta potilasohjausta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös, mihin PEP-puhallus perustuu, mitkä ovat indikaatiot PEP-puhallukselle sekä miten PEP-puhallus toteutetaan oikeaoppisesti erilaisissa tilanteissa. Lisäksi teoriaa oli opetusvideosta ja tuotekehittelyprojektin to teuttamisesta ja sen eri vaiheista sekä luotettavuudesta ja etiikasta. Lopussa oli omaa pohdintaa opin näytetyöstä.
Opinnäytetyön alussa haettiin teoriatietoa aiheesta. Kun tietoperustaosuus oli valmis, suunniteltiin käsikirjoitus ja opetusvideo kuvattiin ja editointiin. Hoitotyön opettajat antoivat palautetta palautekyselylomakkeen avulla. Palautteen avulla sai selville, onko video soveltuva opetuskäyttöön. Kehitysidea oli suomenkielisen tekstityksen lisääminen videolle, jotta jokainen voisi esteettömästi hyödyntää videota ja tekstitys myös tukisi katsojan oppimista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista, potilaan kohtaa mista ja vuorovaikutusta sekä laadukasta potilasohjausta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös, mihin PEP-puhallus perustuu, mitkä ovat indikaatiot PEP-puhallukselle sekä miten PEP-puhallus toteutetaan oikeaoppisesti erilaisissa tilanteissa. Lisäksi teoriaa oli opetusvideosta ja tuotekehittelyprojektin to teuttamisesta ja sen eri vaiheista sekä luotettavuudesta ja etiikasta. Lopussa oli omaa pohdintaa opin näytetyöstä.
Opinnäytetyön alussa haettiin teoriatietoa aiheesta. Kun tietoperustaosuus oli valmis, suunniteltiin käsikirjoitus ja opetusvideo kuvattiin ja editointiin. Hoitotyön opettajat antoivat palautetta palautekyselylomakkeen avulla. Palautteen avulla sai selville, onko video soveltuva opetuskäyttöön. Kehitysidea oli suomenkielisen tekstityksen lisääminen videolle, jotta jokainen voisi esteettömästi hyödyntää videota ja tekstitys myös tukisi katsojan oppimista.