"Dela dina passioner medan du bygger ditt personliga varumärke": Avgörande framgångsfaktorer för personlig varumärkesutveckling på Instagram
Gröndahl, Mathias (2021)
Gröndahl, Mathias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516116
Tiivistelmä
Instagram lanserades år 2010 i form av en applikation för mobila enheter. Den primära funktionen var då ett socialt medium för delning av bilder. Idag är Instagram ett av de mest använda sociala medierna för delning av innehåll. Att dela innehåll i sig utgör en bra metod för att uttrycka passion och expertis. Därav använder många det för att marknadsföra sig själv.
Examensarbetet syftar till att undersöka vad som förutsätts för att utveckla ett framgångsrikt personligt varumärke på Instagram. Avsikten är att upprätta en förteckning över avgörande framgångsfaktorer. Detta genom att besvara frågeställningarna: I) Vad innebär personlig varumärkesutveckling? II) Hur förefaller personlig varumärkesutveckling i sociala medier? III) Hur bidrar innehållet till utvecklingen? IV) Vilka är framgångsfaktorerna för personlig varumärkesutveckling på Instagram?
I den empiriska undersökningen tillämpas en kvalitativ forskningsstrategi. Tre semistrukturerade intervjuer genomförs. Urvalet är målinriktat. Valet av respondenter är personer som aktivt utövar personlig varumärkesutveckling på Instagram. Syftet med de semistrukturerade intervjuerna är att kartlägga respondenternas aktivitet på Instagram. Därav utformas intervjufrågorna för att fästa avseende vid framgångsfaktorer.
I examensarbetet identifieras följande framgångsfaktorer: definiera dina mål, ge uttryck för dina passioner, skapa en attraktiv profil, nischa dig, var aktiv, tillämpa diverse funktioner, tilldela ett värde, dela ett sparbart innehåll, var autentisk, anslut till andra starka varumärken, engagera dig socialt, ha en uppsikt över den förmedlade bilden och fokusera på de befintliga följarna. Instagram was launched in 2010 as an application for mobile devices. The primary function was a social media platform for image sharing. Today, Instagram is one the most used platforms for content sharing. Sharing content in itself is a great way to express passion and expertise. Hence, many individuals use it to market themselves.
The purpose of the thesis is to investigate what is required to develop a successful personal brand on Instagram. The intention is to establish a list of crucial success factors. This is done by answering the followings questions: I) What does personal brand development mean? II) How does personal brand development appear on social media? III) How does the content contribute to the development? IV) What are the success factors for personal brand development on Instagram?
In the empirical study, a qualitative research strategy is applied. Three semi-structured interviews are conducted. The sampling is purposive. The choice of respondents are individuals who actively practice personal brand development on Instagram. The purpose of the semi-structured interviews is to map out the respondent’s activity on Instagram. Hence, the interview questions are designed to pay attention to success factors.
In the thesis, the following success factors are identified: define your goals, express your passions, create an attractive profile, niche yourself, be active, apply various functions, assign a value, share a saveable content, be authentic, connect with other strong brands, engage socially, have an overview of the conveyed image, and focus on the existing followers.
Examensarbetet syftar till att undersöka vad som förutsätts för att utveckla ett framgångsrikt personligt varumärke på Instagram. Avsikten är att upprätta en förteckning över avgörande framgångsfaktorer. Detta genom att besvara frågeställningarna: I) Vad innebär personlig varumärkesutveckling? II) Hur förefaller personlig varumärkesutveckling i sociala medier? III) Hur bidrar innehållet till utvecklingen? IV) Vilka är framgångsfaktorerna för personlig varumärkesutveckling på Instagram?
I den empiriska undersökningen tillämpas en kvalitativ forskningsstrategi. Tre semistrukturerade intervjuer genomförs. Urvalet är målinriktat. Valet av respondenter är personer som aktivt utövar personlig varumärkesutveckling på Instagram. Syftet med de semistrukturerade intervjuerna är att kartlägga respondenternas aktivitet på Instagram. Därav utformas intervjufrågorna för att fästa avseende vid framgångsfaktorer.
I examensarbetet identifieras följande framgångsfaktorer: definiera dina mål, ge uttryck för dina passioner, skapa en attraktiv profil, nischa dig, var aktiv, tillämpa diverse funktioner, tilldela ett värde, dela ett sparbart innehåll, var autentisk, anslut till andra starka varumärken, engagera dig socialt, ha en uppsikt över den förmedlade bilden och fokusera på de befintliga följarna.
The purpose of the thesis is to investigate what is required to develop a successful personal brand on Instagram. The intention is to establish a list of crucial success factors. This is done by answering the followings questions: I) What does personal brand development mean? II) How does personal brand development appear on social media? III) How does the content contribute to the development? IV) What are the success factors for personal brand development on Instagram?
In the empirical study, a qualitative research strategy is applied. Three semi-structured interviews are conducted. The sampling is purposive. The choice of respondents are individuals who actively practice personal brand development on Instagram. The purpose of the semi-structured interviews is to map out the respondent’s activity on Instagram. Hence, the interview questions are designed to pay attention to success factors.
In the thesis, the following success factors are identified: define your goals, express your passions, create an attractive profile, niche yourself, be active, apply various functions, assign a value, share a saveable content, be authentic, connect with other strong brands, engage socially, have an overview of the conveyed image, and focus on the existing followers.