NUORET JA NUUSKAILMIÖ: Ammattikoululaisten nuorten ajatuksia ja kokemuksia nuuskan käytöstä
Ketolainen, Katriina; Koljonen, Emilia (2021)
Ketolainen, Katriina
Koljonen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516111
Tiivistelmä
Nuuska on tupakkatuotteisiin kuuluva, runsaasti nikotiinia sisältävä tuote. Nuuskan käyttö on lisääntynyt runsaasti viime vuosina, ja se aloitetaan tavallisesti yläkoulussa tai toisen asteen oppilaitoksessa. Kouluterveyskyselyn mukaan vuonna 2019 ammattikoululaisten nuorten keskuudessa keskimäärin 14,7 prosenttia käytti nuuskaa päivittäin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten ajatuksia ja kokemuksia nuuskailmiöstä. Tutkimustehtävinä oli selvittää, miten nuoret suhtautuvat nuuskan käyttöön, millaiset tekijät vaikuttavat nuuskan käytön aloittamiseen, millaisin keinoin nuuskan käytön aloittamista voidaan ennaltaehkäistä ja mitkä tekijät saisivat nuoren lopettamaan nuuskan käytön. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin sähköisellä lomakehaastattelulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten perusteella saatiin selville nuorten asenteita ja suhtautumista nuuskan käyttöä kohtaan, jotka vaihtelivat hyväksyvästä kielteiseen. Nuorilla oli myös näkemyksiä nuuskaamisen aloittamiseen johtavista syistä, ennaltaehkäisyn keinoista ja nuuskaamisen lopettamista edistävistä asioista. Aloittamisen syistä korostuivat ryhmäilmiö, kokeilunhalu ja kiinnostus tuntemattomaan. Ennaltaehkäisyn keinoista mainittiin tiedon lisääminen, motivointi sekä ympäristön tuki. Nuuskaamisen lopettamista auttavia tekijöitä ovat muun muassa nikotiinikorvaustuotteet, sosiaalinen tuki ja valistaminen. Jatkokehitysideana voi esimerkiksi lisätä vanhempien tietoisuutta nuuskasta toiminnallisin menetelmin. Snuff is a nicotine-rich tobacco product. Snuff use has increased substantially in recent years and it is usually started in a secondary school or vocational school. According to the national school health survey of 2019, an average of 14,7 per cent of vocational school students used snuff daily. The purpose of this thesis was to explore the thoughts and experiences of adolescents on the snuff phenomenon. The aim was to find out how they view snuff use, what are the factors that affect the commencement of snuff use, how to prevent the commencement of snuff use and what factors would make an adolescent stop using snuff. The thesis was implemented by using a qualitative research method and the material was collected by using an electronic interview form. The data was analysed with inductive content analysis. According to the results, the views and attitudes towards snuff use ranged from accepting to negative. The adolescents also had views on the reasons for starting snuff use, the means of prevention and the factors that help them stop snuff use. The reasons for starting were the group phenomenon, the desire to experiment and the interest in the unknown. Among the means of prevention emerged increasing knowledge, motivating and environmental support. Factors that help stop using snuff include nicotine replacement products, social support and education. A further development idea could be to increase awareness of snuff among the parents through functional methods.