Talvikunnossapidon kustannusten muodostuminen
Loikas, Kalle (2021)
Loikas, Kalle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kuntec Oy:n hoitamia Turun kaupungin alueurakoita ja niiden talvikunnossapidon kustannusten muodostumista. Turun kaupungin alueiden kunnossapito on jaettu viiteen eri hoitoalueeseen. Kuntec Oy:n kunnossapidettävänä on Turun kaupungin läntinen, eteläinen ja itäinen ylläpidon alueurakka.
Työssä selvitettiin Turun kaupungin talvikunnossapidon tehtäviä, katujen hoitoluokituksia ja laatuvaatimuksia. Lisäksi tutkittiin kunnossapidon kustannuksiin vaikuttavia asioita, kuten kaluston ja työtehtävien optimointia sekä sääolosuhteita. Katujen kunnossapidon avulla kadut pidetään liikennöitävässä kunnossa ympäri vuoden. Kunnossapidettävät kadut on jaoteltu kunnossapitoluokkiin, joissa huomioidaan kadun liikenteen määrää ja nopeutta, eri liikennemuotojen osuutta ja alueen käyttöä. Kunnossapitoluokitus määrittää tavoiteltavan laatutason sekä toimenpideajan.
Talvikunnossapidon kustannuksiin voidaan vaikuttaa työtehtävien suunnittelulla ja resurssien optimoinnilla. Töiden ajoittamisella sekä työtehtävien yhdistelyillä on myös tärkeä osuus kustannusten muodostumiseen. Kaikkiin kustannustekijöihin, kuten sääolosuhteisiin, ei voida vaikuttaa.
Vallitsevat sääolosuhteet vaikuttavat suuresti kustannusten muodostumiseen. Sääolosuhteiden muutokset aiheuttavat toimenpiteitä talvikunnossapidossa. Sään ääri-ilmiöt ja poikkeukselliset sääolosuhteet luovat haasteita kunnossapidolle. Laatuvaatimuksiin on kirjattu joustoa poikkeuksellisten sääolosuhteiden varalle. Resurssien mitoittaminen poikkeuksellisten sääolosuhteiden mukaan nostaisi kohtuuttomasti talvikunnossapidon kustannuksia. The aim of this thesis was to determine the regional maintenance contracts of the City of Turku managed by Kuntec Oy and the formation of their winter maintenance costs. The maintenance of the Turku city areas is divided into five different areas. Kuntec Oy maintains the western, southern, and eastern regional maintenance contracts of the City of Turku.
The thesis explored the city of Turku's winter maintenance tasks, street care classifications and quality requirements. In addition, issues affecting maintenance costs, such as optimization of equipment and work tasks, as well as weather conditions, were examined. With the street maintenance, the streets are kept in a serviceable condition all year round. The streets to be maintained are divided into maintenance categories, which consider the amount and speed of street traffic, the share of different modes of transport and the use of the area. The maintenance classification determines the desired quality level and the time of operation.
The cost of winter maintenance can be affected by job planning and resource optimization. The timing of work and the combination of work tasks also play an important role in the formation of costs. Not all cost factors, such as weather conditions, can be affected.
The prevailing weather conditions greatly influence the formation of costs. Changes in weather conditions cause measures in winter maintenance. Extreme weather events and exceptional weather conditions create challenges for maintenance. Flexibility has been included in the quality requirements for exceptional weather conditions. Sizing resources according to exceptional weather conditions would unreasonably increase the cost of winter maintenance.
Työssä selvitettiin Turun kaupungin talvikunnossapidon tehtäviä, katujen hoitoluokituksia ja laatuvaatimuksia. Lisäksi tutkittiin kunnossapidon kustannuksiin vaikuttavia asioita, kuten kaluston ja työtehtävien optimointia sekä sääolosuhteita. Katujen kunnossapidon avulla kadut pidetään liikennöitävässä kunnossa ympäri vuoden. Kunnossapidettävät kadut on jaoteltu kunnossapitoluokkiin, joissa huomioidaan kadun liikenteen määrää ja nopeutta, eri liikennemuotojen osuutta ja alueen käyttöä. Kunnossapitoluokitus määrittää tavoiteltavan laatutason sekä toimenpideajan.
Talvikunnossapidon kustannuksiin voidaan vaikuttaa työtehtävien suunnittelulla ja resurssien optimoinnilla. Töiden ajoittamisella sekä työtehtävien yhdistelyillä on myös tärkeä osuus kustannusten muodostumiseen. Kaikkiin kustannustekijöihin, kuten sääolosuhteisiin, ei voida vaikuttaa.
Vallitsevat sääolosuhteet vaikuttavat suuresti kustannusten muodostumiseen. Sääolosuhteiden muutokset aiheuttavat toimenpiteitä talvikunnossapidossa. Sään ääri-ilmiöt ja poikkeukselliset sääolosuhteet luovat haasteita kunnossapidolle. Laatuvaatimuksiin on kirjattu joustoa poikkeuksellisten sääolosuhteiden varalle. Resurssien mitoittaminen poikkeuksellisten sääolosuhteiden mukaan nostaisi kohtuuttomasti talvikunnossapidon kustannuksia.
The thesis explored the city of Turku's winter maintenance tasks, street care classifications and quality requirements. In addition, issues affecting maintenance costs, such as optimization of equipment and work tasks, as well as weather conditions, were examined. With the street maintenance, the streets are kept in a serviceable condition all year round. The streets to be maintained are divided into maintenance categories, which consider the amount and speed of street traffic, the share of different modes of transport and the use of the area. The maintenance classification determines the desired quality level and the time of operation.
The cost of winter maintenance can be affected by job planning and resource optimization. The timing of work and the combination of work tasks also play an important role in the formation of costs. Not all cost factors, such as weather conditions, can be affected.
The prevailing weather conditions greatly influence the formation of costs. Changes in weather conditions cause measures in winter maintenance. Extreme weather events and exceptional weather conditions create challenges for maintenance. Flexibility has been included in the quality requirements for exceptional weather conditions. Sizing resources according to exceptional weather conditions would unreasonably increase the cost of winter maintenance.