Aistikokemuksien ja kulttuurierojen hyödyntäminen matkailupalvelujen tarjoamisessa italialaisille matkailijoille
Seppänen, Teemu (2021)
Seppänen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516050
Tiivistelmä
Matkailu kansainvälistyy ja Suomeenkin on saapunut viime vuosina yhä enemmän matkailijoita ympäri maailmaa. Myös italialaisten matkailijoiden määrä Suomessa on ollut nousussa aina viime vuoteen asti ennen kuin Covid-19 muutti kaiken. Matkailualalla kilpailu asiakkaista tulee olemaan tulevaisuudessa todella kovaa. Silloin tulee korostumaan matkailupalvelujen tehokkaampi kohdentaminen eri asiakasryhmille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten matkailupalveluja voitaisiin kehittää ja kohdistaa paremmin italialaisille matkailijoille hyödyntäen aistikokemuksia ja kulttuurieroja. Siinä myös kartoitettiin keskeisimmät kulttuurierot Suomen ja Italian välillä luomalla kulttuurieroista taulukko. Tavoitteena oli sen lisäksi saada vastauksia siihen, miten kulttuurierot ja aistikokemukset vaikuttavat koettuun elämykseen ja sen suuruuteen Suomessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että elämyksien aikana käytetyimmät aistit olivat näkö- ja kuuloaisti. Aistien osalta elämyksessä oli vaikea sanoa, sitä mikä aisteista olisi tärkeämpi aisti toisiin aisteihin verrattuna. Jokainen elämys oli sen suhteen erilainen. Koetusta elämyksestä riippuu se, mitkä aistit ovat siinä kaikkein merkityksellisempiä. Yleensä elämys koostui lähes kaikista aisteista ja niiden yhteisvaikutuksesta, jotka olivat siinä samaan aikaan aktiivisia.
kulttuurieroilla oli suuri merkitys siihen, kuinka kiinnostaviksi ja merkityksellisiksi matkakohde koettiin. Kulttuurierot lisäsivät kohteen kiinnostavuutta ja antoivat matkailijoille mahdollisuuden kokea ja oppia asioita uudesta kulttuurista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten matkailupalveluja voitaisiin kehittää ja kohdistaa paremmin italialaisille matkailijoille hyödyntäen aistikokemuksia ja kulttuurieroja. Siinä myös kartoitettiin keskeisimmät kulttuurierot Suomen ja Italian välillä luomalla kulttuurieroista taulukko. Tavoitteena oli sen lisäksi saada vastauksia siihen, miten kulttuurierot ja aistikokemukset vaikuttavat koettuun elämykseen ja sen suuruuteen Suomessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että elämyksien aikana käytetyimmät aistit olivat näkö- ja kuuloaisti. Aistien osalta elämyksessä oli vaikea sanoa, sitä mikä aisteista olisi tärkeämpi aisti toisiin aisteihin verrattuna. Jokainen elämys oli sen suhteen erilainen. Koetusta elämyksestä riippuu se, mitkä aistit ovat siinä kaikkein merkityksellisempiä. Yleensä elämys koostui lähes kaikista aisteista ja niiden yhteisvaikutuksesta, jotka olivat siinä samaan aikaan aktiivisia.
kulttuurieroilla oli suuri merkitys siihen, kuinka kiinnostaviksi ja merkityksellisiksi matkakohde koettiin. Kulttuurierot lisäsivät kohteen kiinnostavuutta ja antoivat matkailijoille mahdollisuuden kokea ja oppia asioita uudesta kulttuurista.